Van kennis geven naar kennis delen – Mediawijsheid

 

blog door Laura Wulff Petersen

Dat ik samen met mijn mede-stagiair Nick Edwards en de baas Jelle Koolstra, een workshop mocht geven tijdens Mediawijsheid 2016, was natuurlijk super tof!

Wij hadden de boel al klaar gelegd toen er een groep mensen binnen stroomde. Jelle verwelkomde iedereen en vertelde over de workshop die hij zou gaan geven, namelijk een andere manier van communiceren over de BPV, namelijk door middel van video’s, via sociale media.

Jelle heeft een unieke, maar vooral effectieve, manier gevonden om stagiairs in te zetten tijdens het maken van verschillende video’s. Jongeren zijn eigentijds en weten hoe ze moeten omgaan met verschillende media. Daarom waren Nick en ik mee; om onze ervaringen te delen over het gebruik maken van social media en hoe wij denken dat die benut kunnen worden in het onderwijs. Ik gebruik Linkedin bijvoorbeeld als een groot database van bijzondere mensen die ik in mijn netwerk wil hebben en waar ik later wellicht mee wil werken, en Nick gebruikt Facebook bijvoorbeeld om overal op de hoogte van te blijven en dus dient het medium als een soort agenda voor hem.

Het was leuk om de mensen nieuwe inzichten en tips te geven over het gebruik maken van verschillende social media. Ik denk bijvoorbeeld dat Snapchat nog ongekende mogelijkheden biedt voor het onderwijs. Hoe leuk zou het zijn als een leraar iets (extra’s) zou uitleggen via Snapchat en de leerlingen dus wel genoodzaakt zijn om er naar te kijken, want anders is de video weg na 24 uur en hebben ze hun huiswerk niet af.

Naast het bespreken van social media werden ook video’s getoond van Nick en ik. Om te beginnen onze introductievideo’s waarin wij onszelf voorstellen als stagiair (een perfect idee voor in het onderwijs), het concept Straatgabbers kwam voorbij dat met de eerste aflevering zo’n 25K views kreeg op Facebook en de TipTop-video van Nick waarin collega’s feedback geven (een tip en een top) over hoe hij functioneert op stage.

Vooral dit laatste was een eyeopener voor het publiek, omdat zo’n video meer zegt dan een verslag en een groter bereik heeft. Zo’n video zou namelijk gedeeld kunnen worden op Facebook (net zoals Straatgabbers). De personen die er in voorkomen zijn vaak zelf ook bereid de video te delen op hun profiel. Dit gebeurt niet wanneer er een schriftelijk verslag over iemand geschreven is. Een discussie brandde los en mensen raakten geprikkeld en vuurden de vragen op ons af.

Na veel besproken te hebben wilden wij de opgedane kennis laten toepassen in de praktijk. Met andere woorden: wij gingen een korte video maken met de aanwezigen, die door mij geïnterviewd werden over de verworven kennis en door Nick gefilmd. Op die manier konden de mensen op hun beurt met video de kennis delen met hun collega’s op school.

Mensen schoven al nerveus over hun stoelen en er ontstond een opgewonden sfeer in de ruimte. “Wie durft?” vroeg Jelle. Vijf mensen wilden wel geïnterviewd worden. Sommige deden het interview zelfs in het Spaans of Limburgs, wat leidde tot een leuke en vooral grappige demonstratie. Iedereen genoot ervan en ging nadat we elkaar gedag zeiden en bedankten, met een grote glimlach de deur weer uit. “Stuur je de video wel op?” Zoals Jelle al zei, laten we de kennis delen!