Op bezoek bij lectoraten

osanna, Mike en Anna reizen heel wat lectoraten af om meer over hun werkzaamheden te weten te komen. Onlangs hebben ze een bezoek gebracht aan het lectoraat ‘Forensisch Onderzoek: vingersporen, de bron en verder.’ Door dit onderzoek is het mogelijk om aan de hand van vingersporen op een plaats delict te zien of er sprake is geweest van een misdaad of een alledaagse handeling.

Mike is de gene die aan studenten de vraag stelt waarom zij voor het desbetreffende lectoraat gekozen hebben en of ze het aanbevelen aan andere studenten.
Mike: “Ik vind het vet dat studenten zich ontwikkelen met behulp van het lectoraat.”

Anna richt zich op het bedrijfsleven. Ze is vooral nieuwsgierig hoe het resultaat van zo’n onderzoek wordt toegepast in de praktijk.
Anna: “Ik vind het tof dat je als student invloed kan hebben op de beroepspraktijk door samen te werken met bedrijven.”

Nog even in het kort: Wat is een lectoraat?
Bij praktijkgericht onderzoek van hogescholen werken lectoren op basis van vragen en problemen uit de praktijk samen met onderzoekers, studenten, docenten én mensen uit de praktijk. Het doel: het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk en van het onderwijs.

Begin maart zijn ze langs geweest bij het lectoraat robotica: Wat kunnen knuffelrobots betekenen voor cliënten en patiënten? Deze en nog meer video’s zijn hier te vinden.