Waarom social media belangrijk is voor bedrijven

 

Social media wordt steeds meer gebruikt door bedrijven, maar waarom is dit? En waarom moet jij als bedrijf hier ook in mee gaan?
Social media biedt veel kansen. Zowel voor net beginnende bedrijven als voor bedrijven die al generaties bestaan. Door middel van een social media account kan je bedrijf groeien, meer naamsbekendheid en een merkimago creëren, meer talent werven en de concurrentie aangaan. Niks doen is in 2020 helaas geen optie meer, want dé manier om online gevonden te worden is via de sociale kanalen.

Je kunt social media platformen nu ook inzetten voor marketing, maar dit heeft wel een prijskaartje. Natuurlijk zijn de berichten waarbij je geen betaalde promotie inzet kosteloos, maar de betaalde berichten zijn goedkoop in vergelijking met andere marketingmiddelen en zorgen voor bereik buiten je bestaande doelgroep.

Content is een verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. Content kan geschreven tekst zijn, maar omvat ook beeld en geluid.

Het kiezen van de juiste kanalen
Welk social media platform moet je nou eigenlijk voor jouw bedrijf inzetten? Dit bepaal je aan de hand van je doelgroep. Als je bedrijf formeel en zakelijk is en je graag een oudere doelgroep wil bereiken, zijn Twitter, Facebook en LinkedIn goede kanalen om content te posten. Is je bedrijf juist wat meer gericht naar jongeren en informeler naar klanten toe, dan kunnen Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter worden ingezet om je doelgroep aan te spreken. Zorg dat je goed contact blijft houden met de doelgroep door middel van vragen te beatwoorden en te reageren op reacties. Zo bouw je vertrouwen op met de klant en creëer je jouw eigen merkimago. Hier hechten volgers veel waarde aan!

 Hoe begin je?
De eerste stap is het creëren van een goede social mediastrategie. Bepaal hierin wat je wilt bereiken, op welke manier je wilt posten, welke doelen je wil behalen en stem hier de doelgroep op af. Bekijk op welk kanaal precies de kansen liggen, zodat je doelgericht te werk gaat. Voordat je begint met de kanalen, moet hier dus een goed plan voor komen.

Stap twee is om je eigen content te creëren. De inhoud van de video’s en foto’s die je gaat posten moeten gelinkt zijn met de kernwaarden waar het bedrijf voor staat en wat je als bedrijf wilt laten zien. Bepaal een schrijfstijl, een foto- of videostijl, denk na over kleurgebruik en positionering en bedenk voor ieder kanaal de tone of voice die je daar wil gebruiken. Hiermee creëer je per kanaal je eigen merkimago en zullen volgers jou herkennen op de platformen. Voorbeelden van bedrijven die dat goed op social media doen zijn Bol.com, Coca-Cola en Cool Blue.

Wanneer je dit allemaal duidelijk hebt, ben klaar staan om aan de slag te gaan. Maak je eigen video’s en foto’s en plan deze in aan de hand van een contentkalender. Zo zorg je ervoor dat je vooruit kan plannen, werken en creëren. Wees creatief en denk vanuit het oogpunt van je volgers!

 

Bron: https://hulc.nl/social-media-marketing/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.