Hoe ontwikkel je een goede social mediastrategie?

In onze vorige blog schreven we waarom social media belangrijk is voor bedrijven en waarom jij hier als bedrijf ook in mee zou moeten gaan. Nu gaan we dieper in op de volgende stap van het succesvol social media gebruiken voor jouw bedrijf.

Dus, je hebt besloten om te investeren in het ontwikkelen van je merkimago via social media. De eerste stap is nu om een social mediastrategie op te stellen. Deze strategie is een onderdeel van je totale communicatiestrategie, waarbij je al inzichtelijk hebt wie je bent als bedrijf en welke doelstellingen je wilt bereiken. Met je social mediastrategie werk je dus eigenlijk uit hoe je dit naar (potentiële) klanten gaat communiceren via sociale media.

Wat wil je communiceren?
Het is van belang om een duidelijk beeld te hebben van wat je naar je volgers wilt communiceren. Vind je het belangrijk om te laten zien wat je kunt en weet? Ga je liever in op wie je bent en wat je doet? Of houd je het liever professioneel en op sales gericht? Wat je wil laten zien online moet passen bij de doelen die je wil bereiken met het gebruik van sociale media.

Aan wie ga je dit communiceren?

Als je dit hebt vastgesteld ga je kijken naar de doelgroep. Het is belangrijk om te weten wie je wilt gaan aanspreken, zodat je een specifieke tone-of-voice kunt toepassen die bij de doelgroep én bij je bedrijf past. Deze tone-of-voice is de ‘stem’ die organisatie gebruikt en komt zowel terug in de schrijfstijl die je hanteert als in overige content die je gaat delen.

Reacties van volgers kunnen weer zorgen voor nieuwe volgers (en dus ook potentiële klanten). Ga daarom vooral de interactie aan met je doelgroep. Stel ze vragen, beantwoord hun vragen en ga met ze in gesprek! Grote kans dat ze zich meer betrokken voelen bij jouw organisatie en sneller online en offline hierover gaan praten met anderen.

Kanalen bepalen

Nu je weet wat je wilt communiceren en wie je doelgroep is, kun je onderzoeken waar je deze mensen het best kunt bereiken. Zo heeft ieder social mediaplatform een eigen ‘doel’. Zorg ervoor dat je bent waar je publiek is! Zo is LinkedIn bijvoorbeeld heel zakelijk, terwijl Instagram veel informeler is en vooral een jongere doelgroep aanspreekt. Facebook is daarbij een middenweg die meer open staat voor eigen invulling van tone-of-voice. Het kan voorkomen dat jouw doelgroep op meerdere kanalen aanwezig is. Het is dan aan jou de keuze met hoe veel je te werk gaat.

Brand identity
Je sociale kanalen zijn je visitekaartje, dus zorg dat jouw pagina duidelijk joúw pagina is. Dit begint natuurlijk met een logo en/of omslagfoto die binnen de huisstijl van je bedrijf vallen. Maar het gaat nog veel verder dan dat. Even als voorbeeld onze Clipjesfabriek-socials: wij hechten erg veel waarde aan onze brand identity. Voordat we een video posten op Facebook of Instagram zorgen we áltijd dat er een Clipjesfabriek-thumbnail bij de video zit. Het is een kleine moeite, maar zorgt wel voor een consistente en aantrekkelijke feed. En een aantrekkelijke feed zorgt weer voor meer volgers!

Consistentie
De beste manier om voordeel te halen uit je socials is natuurlijk door consistent te blijven. Stel vast hoe regelmatig je wilt posten en houd je hier ook aan. Het kan helpen om richtlijnen te bedenken voor het type post. Dit maakt het makkelijker om vooruit te plannen, waardoor je niet iedere dag last-minute nog een social media post hoeft te bedenken. Dit verhoogt ook direct de kwaliteit van je content! Zo posten wij bijvoorbeeld drie keer per week op onze kanalen, waarbij we op Instagram gebruik maken van een foto-foto-video volgorde. Dit zorgt ervoor dat we altijd weten dat we wekelijks twee foto’s en een video klaar moeten hebben én het geeft een consistent look-and-feel aan onze feed. Maak gebruik van een content kalender om dit overzicht te creëren!

Meten en bijsturen
Op social mediakanalen kun je veel statistieken inzien. Zo kun je onder andere je bereik zien, hoe veel mensen betrokken zijn bij berichten en hoe vaak je video is bekeken. Als je dit goed bijhoudt, kun je je succes goed meten. Hierdoor kun je dus ook bepalen of je strategie werkt, of dat er nog wat anders zou kunnen. Wat voor soort posts werken goed? Wat zorgt voor de meeste interactie? Speel hierop in en je zult zien dat je pagina’s steeds verder groeien. Zo zijn wij gaan testen met tijden om content te posten en zo blijkt dat ’s ochtends voor ons minder goed werkt dan ’s middags content posten. Het is een lang leerproces, maar langzamerhand begrijp je het kanaal en je volgers steeds meer!

Adverteren
Je kunt de natuurlijke groei van je social-bereik natuurlijk ook een zetje geven door te adverteren. Social mediaplatformen beschikken over uitgebreide (interesse)profielen van hun gebruikers, waardoor je heel specifiek mensen binnen jouw doelgroep kunt bereiken.

Wil je nou meer weten over social media en alles wat daarbij komt kijken? Wij geven ook social mediatrainingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.