De stagiaire als mediaprofessional

De Clipjesfabriek is door het ministerie van OCW en SBB verkozen tot het beste leerbedrijf voor mbo-studenten van de provincie Flevoland in de sector ICT en creatieve industrie. Uit het juryrapport: “Door studenten te helpen opleiden, leveren zij een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap.”

Elk bedrijf wil graag jong talent, maar niet elk bedrijf is enthousiast over stagiaires. Want hoe moet je die onervaren jongelui de essentiële traditionele vaardigheden aanleren? En hoeveel moet je in die stagiaires investeren om er rendement van te hebben? Voor veel bedrijven zijn stagiaires ‘jongeren die dingen nog niet weten’, maar de Clipjesfabriek vindt dat het gaat om een nieuwe generatie, opgegroeid met de nieuwe media. Die media hebben invloed op ‘alles’; productie, relaties, werving, marketing, aftersales… kortom; voor de toekomst van elk bedrijf van levensbelang. En met die nieuwe media zijn die stagiaires niet ‘onervaren’, integendeel. Als je ze op hun mediakracht inzet zijn ze ervaringsdeskundig en ‘goud’ waard.

In de Clipjesfabriek lopen elk jaar ruim twintig jonge mensen stage. De helft uit het mbo, de andere helft uit het hbo. De Clipjesfabriek zet ze in als young, experienced, early adopting professionals. En daar worden de stagiaires blij van. Ze delen namelijk wat ze weten en leren sneller dan een professional kan uitleggen. Daarvoor heeft de Clipjesfabriek een methodiek ontwikkeld; in begeleiding, workshops en tutorials. Praktisch, pragmatisch en efficiënt, want de Clipjesfabriek is geen charitatieve instelling: er moet winst gemaakt worden.

Wij geven drie voorbeelden van oud-stagiaires die hun voordeel deden met een stage bij de Clipjesfabriek.

  • Erwin Eijpe is een rasondernemer in video en social; gedreven, gepassioneerd en efficiënt. Studeerde ooit aan het ROC van Amsterdam, liep stage bij de Clipjesfabriek, werd projectleider en daarna zelfstandig ondernemer.
  • Tessa van der Neut is een veelzijdig en gepassioneerd videograaf. Deed de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Liep stage bij de Clipjesfabriek, werd projectleider, ging verder als freelancer.
  • Cas Grooten liep vijf jaar geleden stage bij de Clipjesfabriek en maakt nu animaties, korte montages en ‘videofucks’ voor onder andere Zondag met Lubach, De Kwis en Cojones. Cas werkte mee aan de grote successen met miljoen+ views.

Tot slot Jelle Koolstra, de enige bij de Clipjesfabriek die daar niet eerst stage heeft gelopen. Hij is founder van de Clipjesfabriek, gegroeid in het onderwijs (docent wiskunde en muziek), ervaren in de media (NCRV, practor sociale media) en succesvol als ondernemer.