Onze Methode Clipjesfabriek

De Clipjesfabriek is door het ministerie van OCW en SBB verkozen tot het beste leerbedrijf voor mbo-studenten van de provincie Flevoland in de sector ICT en creatieve industrie. Uit het juryrapport: “Door studenten te helpen opleiden, leveren zij een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap.”

Young professionals in de lead


Als het gaat om media verandert continu van alles. Daarom werkt de Clipjesfabriek met young professionals. Hun media-attitude, mediavaardigheid en het feit dat zij ‘early adopters zijn’ maken dat zij veel weten en kunnen op het gebied van de laatste videotrends. Jongeren zijn cruciaal om veel mensen te bereiken.

Bij de Clipjesfabriek investeren we in young professionals; degelijke selectie, persoonlijke begeleiding, een online Clipjesfabriek Academy met tientallen tutorials, workshops, trainingen on the job en… borrels. Het gevolg is grote belangstelling om hier stage te lopen. Elk half jaar kiezen wij uit al die sollicitanten de beste tien. Zij worden in twintig weken ingezet en getraind. Zo ontwikkelen ze zich binnen de kortste keren tot waardevolle mediaprofessionals.

Onze young professionals komen uit het hele land en zijn van alle markten thuis: editing, camerawerk, productie, animatie, interviewen, podcast, livestream, sociale media, klantcontact en zelfs acteren. Na twintig weken loopt een stageperiode af maar er zijn er altijd een paar die ‘te goed zijn om te laten gaan’. Wij huren hen in en blijven werken aan hun skills en ontwikkeling. Wij creëren zo een netwerk van veelzijdig talent en bouwen aan een Clipjesfabriek-community.

Onderwijs is de sleutel


Wij van de Clipjesfabriek werken voor het onderwijs, geven onderwijs, wij zijn onderwijs. Gespecialiseerd in het mbo en hbo in Nederland, maar ook actief in het voortgezet en basisonderwijs. We hebben formats ontwikkeld voor instructie, kennismaking, rondleiding, tutorials, webinars, verslaggeving, livestreaming en podcasts. Daardoor wordt effectief en efficiënt gewerkt en kunnen wij in korte tijd uitstekende mediaproducten produceren, passend bij de laatste trends en innovaties. We zijn het onderwijs dankbaar voor de young professionals met al hun kwaliteiten. En wij zijn graag bereid tot een tegenprestatie. Daarom zitten wij in de Raad van Advies van NHL Stenden Leeuwarden en hebben intensieve banden met het grootste ROC van Nederland, onze eerste klant, het ROC van Amsterdam. Het gaat om een belangrijke, noodzakelijke wisselwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Daar wordt iedereen beter van.

De Clipjesfabriek geeft ook zelf onderwijs aan mensen die meer willen met de media. In de vorm van workshops, trainingen en tutorials, door ervaren professionals in combinatie met jonge, mediawijze, trendbewuste clipjesmakers. Kortom; wij durven wel te zeggen dat de Clipjesfabriek heel goed is in onderwijs. Het is niet voor niets dat we nog niet zo lang geleden zijn uitgeroepen tot beste leerbedrijf van Flevoland.

Delen in de community


Samenwerking is nodig om elkaar te versterken en aan te vullen. Dit doen wij met onze klanten, onze partners en onze ‘Clipjesfamilie’. Want de kracht van de Clipjesfabriek is het netwerk. Op die manier komen wij samen met onze klanten tot een gepaste vorm, met een focus op de doelgroep, snel geleverd.

Sinds 2008 investeert de Clipjesfabriek in jong talent en bouwen wij aan een community van professionals. Wij zijn zuinig op onze mensen, ook als ze al lang ergens anders werken. Regelmatig nodigen wij ze uit om te borrelen en/of kennis en ervaringen te komen delen. Dat is belangrijk! Innovatie ontstaat namelijk meestal niet door een individuele geniale uitvinding. Het is de kracht van co-creatie en het delen met anderen. Daarom komen oud-Clipjesmakers maar al te graag op bezoek bij de Fabriek. Daar worden wij groot van en blijven wij jong bij.