TikTok is een dingetje. Het snelst groeiende mediaplatform. En wij hebben met de Clipjesfabriek daar in 2022 mee geëxperimenteerd. Omdat opdrachtgevers daarom vroegen, het logisch is voor een videobedrijf om dat uit te zoeken en -misschien wel de belangrijkste reden – wij de young professionals hebben die daarop actief zijn en de weg weten. En nu hebben wij met een enkele clip miljoen views gehaald. Wat nu? Wat betekent miljoen views? Kunnen wij nu stoppen, missie geslaagd, of kunnen wij nu het succes uitbuiten. Een blog over een experiment, meningen van betrokkenen en professionele adviezen.
Wat er gebeurde in 2022
En dan is het tijd voor bezinning: wat betekent dit en wat moeten wij hiermee?
TikTok is in 2022 relevant geworden. Of je dat nou leuk vindt of niet; het is de grote winnaar bij de sociale media. Ook Instagram, Snapchat en Twitter groeien. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt. Let wel; voor de Clipjesfabriek nog steeds relevant: er zitten ontzettend veel mensen op Facebook, maar de groei is eruit en jongeren hebben er niks te zoeken. Het is TikTok dat de klok slaat en het succes wordt gekopieerd. Shorts (verticale video’s van 15”) komen centraal te staan in de socialmedia-apps: Instagram scoort met Reels, YouTube heeft succes met shorts en ook Twitter investeert.
Nog niet iedereen is overtuigd. De Clipjesfabriek werkt met TikTok-campagnes voor de provinciale statenverkiezingen (maart 2023) en er zijn mensen, bijvoorbeeld binnen de overheid, die aarzelen, scepsis hebben. TikTok is immers in Chinese handen en wat gebeurt er met onze data? Daar moet je je ook bewust van zijn; net als dat je moet weten dat Twitter het speeltje is van Elon Musk en dat Mark Zuckerberg rare dingen doet met onze data op Facebook.
TikTok is het belangrijkste platform voor Gen Z (geboren tussen 1996 en 2010). Waar in 2020 nog één op de vijf gebruik maakte van TikTok, groeide dat in 2022 tot de meerderheid. Vrijwel alle jongeren kijken videocontent. Het ‘oudere’ deel van Gen Z betreedt intussen de arbeidsmarkt, dat zien we ook terug in hun socialmediagebruik. Ruim een kwart zit nu op LinkedIn. En de TikTok-attitude heeft ook invloed op de andere media. Daar maken wij als Clipjesfabriek gebruik van. TikTok werkt als een aanjager van onze podcast. En onze podcast is weer de brug naar oudere generaties. Politici voor de verkiezingen van maart, nodigen wij uit voor een inhoudelijk gesprek in onze podcast en vervolgens maken wij er TikTok-clips van. Terug naar de vraag: 1 miljoen views op TikTok. En nu? Wij gaan te rade in ons eigen netwerk.
Miljoen mensen hebben ons bekeken. Elke kijker levert één view op, ook al kijkt hij/zij de video talloze keren. Dat het door het miljoen heen ging was toeval. Want wij hadden het absoluut niet verwacht. Ik denk dat de ‘ruzie’ van Emily/Steven erg goed werken. Door die miljoen, gaan ook andere TikToks harder en krijgen wij meer luisteraars voor onze podcast”
Julia, 19-jarige stagiaire bij Clipjesfabriek, met meer dan 100.000 volgers op TikTok
Miljoen views, dat betekent dat je heel relevant, controversieel of grappig bent geweest. En je hebt goed gebruik gemaakt van het algoritme. Ook dat is bij TikTok een kunst. Het is nu natuurlijk zaak om er continuïteit in aan te brengen. Hoe zorg je ervoor dat je met meerdere video’s een groot bereik scoort? Hoe kunnen de algoritmes voor jou gaan werken?”
Irfan Fiets is sociaal strateeg, founder Cyclemedia en partner van Clipjesfabriek bij politieke campagnes
Ik heb zelf een haat-liefde verhouding met TikTok. Dat is grotendeels te wijten aan het feit dat ik TikTok niet zo goed begrijp. Content waarvan ik denk dat het top is, haalt honderd views en een simpel quoteje of een meme ineens tienduizenden. Dat gezegd hebbende: van harte met jullie miljoen views. Grote klasse!! Je hebt natuurlijk iets gemaakt dat door het algoritme als ‘leuk’ wordt ervaren. Ik denk dat het goed is om te kijken wat het heeft opgeleverd qua volgers en plays. Dit ook omdat het algoritme tegelijk willekeurig werkt en als men niet blijft hangen, kan het als een incident voelen. Maar de clips uit jullie podcast zijn aansprekend voor de jonge TikTok-doelgroep; herkenbaar en uitnodigend om erop te reageren. Dus om Barry Stevens te citeren: vooral doorgaan 😉 misschien die 1M post vastzetten op jullie profiel!”
Bastiaan Meijer is een gerenommeerd podcastmaker: PodBast. Hij kreeg in 2021 de Dutch Podcast Award voor ‘Beste Host’ en een jaar eerder de Online Radio Award voor ‘Beste Presentator’
Dit betekent dat er in het eerste uur van de publicatie genoeg interactie was om de video te laten opnemen in het algoritme van TikTok. Het is eigenlijk een sneeuwbaleffect. Presteert je video voldoende, dan zal TikTok je video naar de voorgrond pushen. Wanneer hij terecht komt bij de juiste groep mensen, zullen je views alleen maar toenemen. Video’s met een controversiële boodschap zijn vaak populair omdat mensen gaan discussiëren over de inhoud in de comments. Als de video een treffende binnenkomer heeft (een duidelijke openingszin), zullen mensen hem ook sneller afkijken en misschien wel doorsturen naar vrienden of zelfs reposten. En iedereen is dol op een flitsende, snelle edit want onze spanningsboog is kort. Als je wilt groeien met je bedrijf, winkel, en dus ook met je podcast, dan is aanwezigheid op verschillende sociale media platformen slim. Je vergroot je doelgroep en het is op TikTok niet heel lastig om een video te maken die veel views gaat opleveren. Het is in ieder geval een stuk makkelijker dan doorbreken op Instagram of YouTube. Je moet je wel realiseren dat je slechts snippets van je podcast kan posten. De kans bestaat dat je verhaal uit zijn verband wordt getrokken. Misschien ga je daardoor wel viraal met iets wat geen positieve invloed heeft op wat je nou eigenlijk wilt vertellen in je podcast. Food for thought! Ik raad je aan de virale video goed te analyseren; waarom hebben mensen deze video zo vaak bekeken. Zit er een duidelijke rode draad in? Wie weet kun je dit ook wel toepassen op de volgende video. En ‘pin’ hem dan vooral bovenaan je account vast, zodat nieuwe volgers en potentiële klanten meteen je best bekeken video zien. Mits die video natuurlijk staat voor wat je wil uitstralen.”
Daphne Blokland is host van de bekende Nederlandse podcast ‘Kleine Meisjes worden Groot’. Zij is gespecialiseerd in het maken van verschillende vormen van entertainment met een educatief tintje.
Emily Boone is projectleider bij de Clipjesfabriek, de host van de podcast en het brein achter TikTok. Hiervoor heeft zij gewerkt bij een mediabureau dat gespecialiseerd is in TikTok.
“Ik ben ongelofelijk trots op dit resultaat! Ik had niet durven hopen dat we zoveel views zouden behalen met zo’n discussie. Op TikTok wil iedereen altijd heel graag laten weten wat hun mening is en ze zijn niet bang om een reactie achter te laten. Dit zorgt ervoor dat wij veel haatcomments hebben ontvangen, maar daardoor kreeg de video nog meer bereik. Bij deze 1Million TikTok zie je ook dat de reacties erg verdeeld zijn. Steven vindt dat hij iets heeft te zeggen over vrouwenborsten. Daar worden vrouwen boos over, maar veel mannen vinden hem geweldig. Wij hebben bij het begin expres personen gekozen waarvan wij dachten: hier gaat discussie ontstaan, hier komen allerlei soorten meningen aan bod. Dat het zo zou ontploffen is iets wat ik niet had verwacht, maar waar ik wel op had gehoopt natuurlijk.
Wij kiezen stukjes om te posten op TikTok waarvan wij weten: hier gaan veel reacties op komen. Mijn ‘felle’ reacties op Steven binnen de podcast overdrijf ik soms ook wel een beetje, omdat ik weet dat het veel reacties zal opleveren. Maar ik sta wel achter alles wat ik zeg! Ik hoop dat wij nog veel meer luisteraars gaan behalen voor de podcast zelf. Wij gaan nu met de podcast/TikTok experimenteren met politiek; de provinciale staten verkiezingen. Het project STEMMEN IN DE MEDIA.”
2023 wordt voor Clipjesfabriek het jaar van de waarheid. Zijn miljoen views op TikTok inderdaad een sleutel naar verder succes, een manier om podcast aan te jagen, om jongeren te betrekken bij de politiek? U hoort nog wat van ons.