Het is november. Dé tijd om je content voor de feestdagen vooruit te plannen. Hoe kun je deze maanden optimaal communiceren met je doelgroep en grotere engagement behalen? Wij delen 3 tips om jouw social media tijdens de feestmaanden nog meer te laten schitteren.
1. Vermijd posten op kerstdag zelf
Hoewel mensen het hele jaar door actief zijn op Instagram, Tik Tok, YouTube en andere platformen, is het tijdens de feestdagen meestal rustiger. Dit komt doordat de meeste mensen dan de voorkeur geven aan quality time met hun familie en vrienden, in plaats van actief te zijn op social media. Daarom is het verstandig om geen posts te plannen op de kerstdagen zelf. Maak bijvoorbeeld gebruik van je analytics en kijk wanneer je doelgroep voornamelijk op social media zit. Zo kan jij je content op de goede tijd inplannen.
Bereid je berichten dus voor en plan ze ruim in voor de feestdagen, wanneer mensen nog actief zijn op social media. Hierdoor vermijd je het risico dat je belangrijke posts onopgemerkt blijven én kun je een groter engagement genereren. En ach, als de pepernoten al in september in de winkel liggen en we in oktober al naar ‘All I want for Christmas is you’ luisteren, is je publiek ook eerder in de feestelijke stemming voor jouw content. 😉
2. Creëer feel good content
Eerlijk is eerlijk, wie kan de verleiding van glinsterende kerstlichtjes en het warme gevoel van de feestdagen weerstaan? Video’s zijn precies het soort content dat mensen aantrekt en betovert tijdens deze periode van het jaar. Neem bijvoorbeeld een kijkje naar deze kerstvideo van De Nieuwe Bibliotheek. Deze video bevat beelden die direct de aandacht van je doelgroep trekken en zit boordevol sfeer omtrent de feestdagen.
Maar waarom zijn video’s dan zo waardevol op social media? Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Video content, zoals TikTok’s, Reels of zelfs YouTube video’s kunnen makkelijker emotie en verhalen overbrengen en houdt de aandacht meer vast dan enkel een tekst of een stilstaande afbeelding. Zo kun je in een video een mooie kerstboodschap overbrengen of je klanten in het zonnetje zetten.
Je kunt verschillende soorten video inzetten om deze 'feel-good-content' te maken. Wij geven je een aantal voorbeelden:
Productpresentatie: Of je nu kerstcadeaus verkoopt of diensten aanbiedt die tijdens de feestdagen van pas komen, een video is een geweldige manier om je aanbod te tonen. Denk aan unboxing video's, productdemonstraties en showcases van wat jij als bedrijf te bieden hebt.
Behind-the-Scenes: Laat je doelgroep een kijkje achter de schermen nemen. Hoe bereidt jouw organisatie zich voor op de feestdagen? Dit creëert transparantie en een connectie.
Feestelijke winacties: Organiseer kerst gerelateerde wedstrijden en weggeefacties. Mensen zijn dol op cadeautjes, en dit kan de betrokkenheid en deelname aan je merk of bedrijf vergroten.
Persoonlijke boodschappen: Maak persoonlijke kerstgroeten van het team achter jouw organisatie. Laat zien dat er echte mensen achter het merk staan en creëer een sterke verbinding met je doelgroep. Kijk bijvoorbeeld onze kerstboodschap van 2022!
3. Betrek je doelgroep actief
Tijdens de feestdagen draait alles om het versterken van de connectie met je doelgroep. Het is dé perfecte kans om je publiek aan te moedigen actief deel te nemen aan je content. Hoe je dit kunt bereiken? Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van leuke uitdagingen, het stellen van vragen die aanzetten tot nadenken of door iets herkenbaars te creëren, bijvoorbeeld een herkenbare TikTok-video over hoe het er op kantoor aan toe gaat tijdens de feestdagen!
Wat dacht je van het samenstellen van een jaarlijkse “best of” video? Hiermee kan je doelgroep meegenieten van de hoogtepunten van het afgelopen jaar en een sneak peek krijgen van wat we voor hen in petto hebben in het komende jaar. Een beetje zoals het openen van cadeautjes, maar dan digitaal! Een voorbeeld is deze compilatie van Gemeente Almere, die een feestelijk jaaroverzicht heeft neergezet.
In de aanloop naar de feestdagen is het dus essentieel om je social media strategie te optimaliseren en je doelgroep te betrekken. Door slim te plannen, aantrekkelijke video content te creëren en je doelgroep actief te betrekken, kun je jouw social media kanalen laten schitteren tijdens de feestdagen. Ben jij klaar om deze tips in te zetten, maar heb je nog hulp nodig? Onze Clipjesmakers helpen je om er nog een schitterend jaar van te maken.