Inmiddels zitten we al een tijdje in 2024, maar op social media zijn al veel updates geweest waar wij als mediamakers mee te maken krijgen. Daarom geven wij jou een overzicht met de 4 meest opvallende updates op social media voor short-form content.
Hashtags op Instagram
Een manier om je content bij de doelgroep aan te laten slaan is het gebruik van hashtags, iets wat wij bij elke social media post doen. Hashtags zorgen ervoor dat ze bij een doelgroep worden aanbevolen die deze onderwerpen interessant vindt, denk aan #video of #drone.
Wanneer je nu op Instagram zoekt naar een specifieke hashtag, kun je deze opslaan en zal het onderwerp vaker worden aanbevolen. Ideaal als je bijvoorbeeld #clipjesfabriek niet wil missen 😇
Muziek op TikTok
Heb je ooit weleens op TikTok of social media gescrold en gedacht: “Wat een leuk nummer, dat wil ik ook in mijn afspeellijst!” Maar dan komt het gedoe met Shazam en het zoeken op Spotify… Daar is een nieuwe knop voor! Als je onder de video op de muziekicoon drukt en vervolgens linksonder op “voeg toe in app” klikt, wordt het nummer direct aan je Spotify-afspeellijst toegevoegd. Handig toch?
TikToks van 30 minuten
Hou jij van lange video’s en veel informatie? Dan is deze nieuwe TikTok-update perfect. Je kan tegenwoordig video’s tot 30 minuten plaatsen. Het posten van TikToks van 30 minuten biedt veel mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het uploaden van uitlegvideo’s, een podcast of zelfs (een deel van) een hele film. Het geeft de TikTok-ervaring een nieuwe dimensie. Al blijft ons advies toch om video’s onder de 30 seconden te plaatsen, dat houdt de kijkers beter vast. Maar deze ontwikkeling is zeker interessant.
Fullscreen video's
Facebook heeft ook een grote nieuwe update. Je kunt nu verticale video’s fullscreen horizontaal bekijken. Dit is een goede update van Facebook, maar ze zijn niet de eerste: TikTok was ze al een paar jaar voor. Daarnaast heeft Facebook de slider onder de video beter gemaakt, waardoor je sneller en nauwkeuriger voor- en achteruit kan gaan in een video. Dit is dus hét moment om je horizontale short-form video op Facebook te delen!
Heb jij nog hulp nodig bij het posten van jouw video’s op social media of weet je niet welk platform je het beste kunt gebruiken? Neem dan contact met ons op.