Zet je schrap: het einde van het jaar komt eraan! Na een bewogen jaar vol met verschillende video’s, trends en strategieën, zullen vele zelfbenoemde communicatiespecialisten terugkijken op 2024 en vooruitblikken op 2025. Clipjesfabriek doet dat ook; maar dan komen de young mediaprofessionals zelf aan het woord. “Dat maakt deze blog een beetje interessanter dan de rest”, zegt Jelle Koolstra, directeur van Clipjesfabriek, met een glimlach: “Wij werken intensief met de generatie Gen Z, zij kennen de laatste ontwikkelingen van binnenuit, dat heeft een meerwaarde.” Hun inzichten onthullen een spannend jaar vol authenticiteit, vernieuwende technologie en een steeds kritischer wordend publiek.
Authenticiteit en community
Authenticiteit zal in 2025 de boventoon voeren. Waar veel content tegenwoordig wordt gedreven door templates, AI-tools en trends die snel opkomen en weer verdwijnen. Sterre van Haren en Emily Boone zijn de social media specialisten van Clipjesfabriek. Zij voorspellen beiden dat dit juist een tegenbeweging zal creëren.. “Door de opkomst van AI zijn veel mensen lui geworden als het gaat om contentcreatie,” legt Emily uit. “Maar juist dat zorgt ervoor dat er steeds meer behoefte is aan échte verhalen en unieke creaties.” De sleutel? Authentiek blijven. Niet zomaar trends kopiëren, maar er een eigen creatieve draai aan geven.
Sterre sluit zich daarbij aan en ziet ook de verdere groei en ontwikkeling van communities als een belangrijk element van authenticiteit. “In plaats van alleen volgers te verzamelen, gaat het erom gemeenschappen te creëren waarin mensen zich echt verbonden voelen met een merk of beweging.” User-generated content (UGC) speelt hierin een belangrijke rol. Echte ervaringen van gewone gebruikers zijn waardevoller dan ooit, en bedrijven die hier slim gebruik van maken, zullen het vertrouwen en de betrokkenheid van hun publiek vergroten.
Thomas van Dam maakte in 2023 ook deel uit van het Clipjesfabriek social media team. Hij voegt toe dat het gebruik van Gen Z-taal een slimme manier is om jongeren te bereiken. Of het nu gaat om een TikTok van een bibliotheek die boeken beschrijft met de term “very demure” of andere content die inspeelt op hun leefwereld; het draait allemaal om het spreken van hun taal. “Dit laat zien dat je niet alleen hun aandacht wilt, maar dat je hen echt begrijpt.”
AI als assistent, niet als vervanger
Een andere ontwikkeling die we in 2025 zullen zien, is de groei van AI in het creatieve proces. Josine Nijenhuis – tot voor kort projectmanager bij Clipjesfabriek- benadrukt dat AI steeds beter gaat helpen om het gewenste videoproduct te krijgen: van volledige AI-gegenereerde video content tot subtiele aanpassingen, zoals het omtoveren van een grauwe lucht in een helderblauwe hemel. “We zien AI al beelden in 8K produceren voor grote schermen.” Toch waarschuwt Josine ook dat de kijker steeds beter in staat zal zijn om AI-gegenereerde content te herkennen. En als content wordt ontmaskerd als AI-gegenereerd, is het dus niet authentiek. Dit maakt het belangrijk om AI slim en subtiel in te zetten.
Erwin Eijpe begon als stagiair bij Clipjesfabriek en nam afscheid als manager. Hij startte in 2010 Hokus Fokus en dat is nu een succesvol video-agency. Hij ziet AI niet als een vervanger, maar juist als een creatieve assistent. “AI-tools worden prominenter in het creatieve proces, maar de echte kracht ligt in de samenwerking tussen mens en machine,” zegt hij. “AI kan routinetaken versnellen en inspireren, maar het is aan de creatieve geest om er iets bijzonders van te maken.”
Social commerce: impuls aankopen op het volgende niveau
Een andere trend die niet meer te stoppen is, is social commerce. Sterre merkt op dat social media steeds meer een platform wordt waar mensen niet alleen content consumeren, maar ook aankopen doen. Platforms zoals TikTok, Instagram en Facebook maken het eenvoudig om producten rechtstreeks te kopen vanuit de feed. “Gebruikers zijn maar één klik verwijderd van hun volgende aankoop,” zegt Sterre. En deze impulsieve aankopen worden steeds vaker gestimuleerd door UGC, waarin mensen hun echte ervaringen delen.
Wat dit betekent voor merken? Een slimme inzet van social commerce kan niet alleen de merkbetrokkenheid vergroten, maar ook de conversie aanzienlijk verhogen. Door producten te laten zien in interactieve video’s en ze te koppelen aan de ervaringen van gewone gebruikers, wordt de drempel voor een aankoop lager en het vertrouwen in het product groter.
Vertraging en longform-content
Waar de afgelopen jaren werden gedomineerd door snelle, korte content, voorzien meerdere professionals dat 2025 juist een beweging naar rust en verdieping. “We zien steeds meer mensen die bewust kiezen voor minder schermtijd,” zegt Emily. Er ontstaat een verlangen naar vertraging, vooral bij Generatie Z, die is opgegroeid in de snelle wereld van social media. Dit zal zich vertalen in een herwaardering van longform-content, zoals podcasts, documentaires en diepgaande YouTube-video’s. “Het mag weer wat langzamer en met meer diepgang” aldus Emily, die voorspelt dat inhoudelijke content een belangrijkere rol gaat spelen.
Thomas sluit zich daarbij aan en ziet in 2025 een trend met langere series op TikTok en YouTube. “Als iets goed is, aanslaat, is het belangrijk om daar op voort te bouwen en het verder te ontwikkelen,” zegt hij. “Het steeds opnieuw beginnen met iets anders draagt niet bij aan de groei van een account; consistentie en verdieping wel.”
Duurzaamheid als focus
Lone Kist werkt als Clipjesmaker bij de Fabriek. Zij ziet een belangrijke verschuiving in de manier waarop we content consumeren. Overconsumptie, ooit de norm, met video’s vol “hauls” en extravagante uitgaven, raken steeds meer uit de gratie. “Waar we vroeger video’s zagen waarin mensen tientallen kledingstukken of een overdaad aan gerechten bestelden, zien we nu vaker content waarin duurzaamheid centraal staat,” legt Lone uit. Zij voorspelt dat we meer video’s zullen zien waarin kleding wordt hergebruikt of omgetoverd tot iets nieuws. De nadruk verschuift van ‘meer kopen’ naar ‘beter gebruiken’. Dat sluit aan bij de groeiende bewustwording rondom duurzaamheid.
Bagage
Jelle Koolstra krijgt zin in 2025. “De trends van 2025 zijn divers en roepen op tot verandering: authentieke verhalen vertellen, bewust en gedoseerd omgaan met de nieuwste technologie en duurzaamheid. De grotere behoefte aan echtheid, gemeenschap en betekenisvolle interacties. AI omarmen, maar je niet uitleveren. Bouwen van duurzame relaties want de toekomst draait om verbinding en creativiteit. Met dat in onze bagage gaan wij met onze young professionals video’s en podcasts maken. Podcasts met bijvoorbeeld een langer gesprek van twintig minuten en daaruit korte video’s destilleren van een halve minuut voor op TikTok en Instareels. Daar zijn wij in 2024 goed en succesvol mee geworden. Daarmee zijn wij klaar voor 2025.”
Partijen die in 2025 willen opvallen, doen er goed aan om te focussen op echte verhalen, de kracht van communities, en het slim gebruik van technologie. Het is tijd om vooruit te kijken, maar met een flinke dosis authenticiteit en betrokkenheid! En doe het vooral samen met Gen Z.