Weleens gehoord van een ‘advertorial’? Nou hier komt er één! En omdat de kans groter wordt dat u dit verhaaltje leest, beginnen wij met een video:
Deze video is één van onze successen in 2016: de Clipjesfabriek werkt nu ook internationaal. De communicatie met video is afgelopen jaar spectaculair gegroeid. Dat heeft te maken met de technologische vooruitgang maar ook met de steeds lagere kosten. Moest je vroeger voor een video een paar duizend euro uittrekken, tegenwoordig kun je met een paar honderd euro al een mooie video laten maken. Wij kijken niet alleen steeds meer video’s op onze computer, maar ook op onze mobiel. YouTube merkt dat het video-kijken via mobiel afgelopen jaar is verdubbeld. Het aanbod van video’s neemt daarom ook steeds meer toe. Elke minuut wordt er op YouTube zeventig uur aan video geüpload. Iedereen kijkt video online en bijna alle bedrijven zetten weleens video in bij de marketing. En voor de mensen die denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen; er is een tijd geweest dat wij dachten dat wij geen mobieltje nodig hadden omdat “wij toch niet altijd bereikbaar hoeven te zijn…”
Niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit en creativiteit zullen in 2017 sterk ontwikkelen. Goede video’s zijn allang niet meer voorbehouden aan de televisie. Sterker nog; de meeste video’s kijken wij niet eens op tv. Of je het nu hebt over je website, email, Facebook; het meeste rendement voor de communicatie heeft video. Facebook en Instagram verlenen zelfs ‘voorrang’ aan de formats in video of een livestream, zodat je meer mensen bereikt dan met alleen tekst of beeld. Volgend jaar zal ruim 80% van al het internetverkeer video zijn. Video in een email betekent dat de kans op ‘doorklikken’ verdrievoudigt. Een website met een video op de homepage verhoogt het rendement; 80% meer conversie (=van websitebezoek naar het doel dat je met de bezoeker hebt). Beelden zeggen meer dan woorden. Bijna iedereen (90% van de gebruikers) zegt dat een video over een product nuttig is bij het besluitvormingsproces.
Genoeg percentages. Dat wij video nodig hebben, is wel duidelijk. Maar je hebt video en video. En iedereen ziet natuurlijk wel die ‘goedkope’ filmpjes die een bedrijf heeft laten maken door het zoontje van de directeur. En aan de andere kant heb je pretentieuze videoproducties waarvan je weet dat ze heel veel geld hebben gekost maar met de verkeerde (verouderde) mediakennis. Als zo’n video twintig keer wordt bekeken is dat een dure investering per view.
Daarom een vijftal subjectieve tips (daarom is dit een advertorial).
1. Betrek de nieuwe generatie bij het bedenken, maken en publiceren van video’s. Jongeren weten -onbewust- vaak het beste hoe video werkt of juist niet werkt. In rap tempo komen er nieuwe visuele contentvormen bij; denk aan live-video, snaps, Instagram stories, emoji’s, bitmoji’s en animated gifs. Ga samen met de jonge generatie experimenteren met deze nieuwe vormen en kijk of het aanslaat bij de doelgroep. Die jonge generatie werkt trouwens bij de Clipjesfabriek.
2. Bedenk goed wat je wilt, voor wie het bedoeld is en hoe je dat dan aanpakt. Dat heet bij ons een productiesheet. Laat iemand van de Clipjesfabriek naar de tekst kijken die je wilt overbrengen en vertrouw erop dat tekst schrappen meestal meer oplevert. Het is namelijk belangrijker om een gevoel over te brengen dan een feitenrelaas. Korte video’s werken het best. Slechts 20% van de kijkers klikt een video binnen 10% weg. 45% doet dat na 1 minuut. Video’s tot 15” worden het vaakst gedeeld. Dat betekent overigens niet dat langere video’s uit den boze zijn. Een uitgebreider, inhoudelijk videoverhaal werkt altijd nog beter dan een stapel A4’tjes. En zelfs een jongere kijkt bijvoorbeeld graag naar een langere video, insta-story of snap van een favoriete gamer of een interessante beautyblogger.
3. Bedenk goed wie en wat je wilt laten zien. Het gaat er in eerste instantie niet om dat het past bij wat jij wilt, maar dat het past bij wat je wilt dat bij een ander overkomt. Je wilt niet degene op beeld zien die alles het beste weet, maar degene die zorgt dat de boodschap het beste overkomt. Dat is wat anders.
En wanneer en waar ga je opnames maken? Soms kies je voor dat geweldige event dat je organiseert, een andere keer wil je beelden van de mediagenieke collega’s op de werkvloer. Soms kies je voor animatie, bijvoorbeeld ter gelegenheid van goede kwartaalcijfers. Beelden zijn belangrijk, maar de audio is misschien nog wel belangrijker. Bij de Clipjesfabriek werken trouwens mensen die daarin gespecialiseerd zijn.
4. Zorgvuldigheid is geboden maar pak wel door! Als je te lang overlegt en toch nog een extra advies afwacht, ben je zo een maand verder. Daar heeft echt niemand baat bij. Van heel veel verschillende meningen wordt het product niet beter. Vaak leer je het meeste van de video die je gepubliceerd hebt omdat je de online effecten ziet. Je volgende video wordt daardoor beter.
5. Over die effecten gesproken: als een video af is, ben je halverwege. De manier van publicatie is namelijk bepalend voor je succes. Om een paar dingen te noemen: bedenk een goede titel, kies de juiste tags, maak een mooie thumbnail, bepaal hoe je de video wilt ‘embedden’. Soms is het slim om de video rechtstreeks op Facebook te uploaden. Volg de online resultaten na publicatie. Bekijk hoe vaak de video na de eerste week is aangeklikt, of de video veel is uitgekeken en of de video door veel mensen wordt gedeeld. En hoe is het na een maand? Misschien moet er al een volgende video worden gemaakt. Dat kan helpen om de vorige video meer kijkers te geven.
2017 nodigt dus uit – of moeten wij zeggen: dwingt ons- om meer na te denken over communicatie met video; voor meer effect, rendement, een beter imago… en je wilt ook niet achterblijven bij de concurrentie. Maar misschien is nog wel het belangrijkste; het werken met video kan zoveel extra plezier geven. Zowel bij de makers als bij de kijkers. Het brengt je successen zo in beeld dat je er een glimlach van krijgt. Daar weten wij bij de Clipjesfabriek alles van.
Veel plezier in 2017 gewenst.