Hoe schrijf je een videoformat?
De afgelopen maanden hebben wij niet stil gezeten wat betreft formatontwikkeling. Voor het ROC van Amsterdam en NexTechnician hebben wij een hele reeks aan video’s gemaakt die binnen hetzelfde format passen. Deze video’s zijn op elkaar afgestemd, hebben herkenbare elementen én er is goed nagedacht over het omzetten van informatie voor de doelgroep. Maar hoe ontwikkel je nou eigenlijk een format?
Allereerst: NexTechnician is een samenwerkingsverband tussen het ROC van Amsterdam en bedrijven. Hierdoor kan een leerling Mobiliteitstechniek snel bij een bedrijf terecht en heeft het werkveld meer controle over hoe de opleiding moet worden vormgegeven. Dit zorgt uiteindelijk voor een kwalitatief betere instroom van nieuwe medewerkers in het Amsterdamse bedrijfsleven.
Maar hoe licht je de opleidingen die NexTechnician aanbiedt uit aan toekomstige studenten? Hieronder lees je hoe we dit hebben aangepakt.
Hoe is dit videoformat ontstaan?
De insteek van de videoreeks was voornamelijk om de opleiding te promoten. Het begon met een video voor de opleiding Fietstechniek, waarbij het imago ‘alleen maar bandenplakken’ de wereld uit moest. Een Fietstechnicus kan natuurlijk veel meer dan dat. Deze video beviel zo goed dat er is besloten om meer studies uit te lichten. We hebben ondertussen al video’s mogen maken voor de opleidingen Auto-/Autoschade- Fiets- Scooter- Motor- én Bedrijfsautotechniek!
“Het videoformat spreek mij erg aan omdat ik merk dat onze samenwerkingspartners blij zijn met dit beschikbare materiaal voor de promotie van het vak en de werving van de studenten.”
– Jacques Neefs, projectdirecteur NexTechnician.
Wat maakt dit format uniek?
Wat dit format uniek maakt is dat iedere video het eindstation van een specifieke opleiding laat zien. Iedereen weet wel hoe een klaslokaal eruitziet, maar studenten willen natuurlijk zien waar je ná de studie terechtkomt. Per video ligt de focus op een echte student met passie voor het vak. Zo ontstaat er een waarheidsgetrouw beeld van de studies, zie je direct voor wie de studie is en wat de studie inhoudt, zonder het plaatje te romantiseren.
Tips van Stefan!
Hé Stefan, hoe schrijf je nou een goed format?
“Het is belangrijk om je inhoudelijk te focussen op het doel, de doelgroep en op welk medium het wordt ingezet. Je kan wel toffe dingen gaan verzinnen, maar deze moeten wel trouw blijven aan voor wie je het doet. Zo heb ik zelf de voice-over teksten geschreven, omdat het daardoor voor de doelgroep realistischer blijft dan wanneer je iemand met veel kennis het verhaal laat vertellen.”
Welke punten van herkenbaarheid heb je in het format gebruikt?
“Er zijn natuurlijk een aantal dingen die in iedere video zichtbaar terugkomen, zoals de tone of voice van de voice-over tekst, de herkenbare stem en het stoere hero-shot van de hoofdpersoon. Ook achter de schermen zijn een aantal herkenbare elementen binnen het format. De preproductie, productie en post productie hebben namelijk ook terugkomende elementen. Dit begint al bij de manier waarop de shotlist is opgesteld, maar ook de kleurcorrectie staat al vast.”
Wanneer heb je een goed format?
“Als iemand anders gaat werken met jouw format dan mag diegene geen ruimte hebben tot creatieve input. Alles moet vaststaan. Het moet makkelijk zijn om trouw te blijven aan het concept. De key is om het zo kort mogelijk te houden. Alles moet op een A4 passen en moet duidelijk omschreven zijn.”
Benieuwd geworden naar dit format? Bekijk dan snel de video waar het allemaal mee begon: