Een juiste schoolkeuze maken. Inmiddels weten leerlingen in groep 8 naar welke middelbare school ze gaan na de zomer. Maar het was geen makkelijke keuze in deze tijd. De open dagen gingen niet door, alles moest online. Om de leerlingen opweg te helpen, hebben wij als de Clipjesfabriek samen met een van onze vaste opdrachtgevers VOvA, het Voortgezet Onderwijs van Amsterdam, een fris en vernieuwend format neergezet waarin een eersteklasser, een achtstegroeper meeneemt voor een rondleiding door verschillende scholen in Amsterdam-Noord: de serie “Speurders van Amsterdam”. Maar hoe is dit format ontwikkeld?
Tien jaar
De scholen waar we een video voor hebben gemaakt, zijn het Vox College, de LUCA Praktijkschool, het Hyperion Lyceum, Hubertus & Berkhoff, De nieuwe Havo, Cburg College, de Tobiasschool de Bredero Mavo en het Bredero Beroepscollege. Onze projectmanager Josine vertelt dat VOvA al zo’n tien jaar vaste klant is van de fabriek: “Voor een campagne om kinderen van groep 8 wegwijs te maken in het kiezen van een school voor het voorgezet onderwijs, werkte het VOvA samen met Vechtlust, een communicatieadviesbureau.Voor de video-serie van deze campagne kwamen ze bij ons terecht. Een leuke opdracht die wij graag samen met Vechtlust wilden oppakken!”
Aanpak
Wat houdt een format in? Een format is eigenlijk de hele structuur van een video. Het is een voorbeeld, een leidraad, een script om aan vast te houden. Hierin staan alle afspraken en richtlijnen over hoe de video eruit moet zien. In de VOvA video’s bestaat dit onder andere uit een paar vaste elementen. Een leerling van de desbetreffende middelbare school neemt een ‘tester’ mee voor een rondleiding. Ze gaan altijd langs drie verschillende, belangrijke plekken waar ze een gesprekje voeren met een docent óf een activiteit uitvoeren. Maar hoe werk je deze ideeën dan uit tot een format? Josine: “We zijn allereerst gaan kijken naar wat de doelgroep aanspreekt, wat elke school graag wilde vertellen en hoe we dit het beste konden laten zien. We hebben veel creatieve young professionals in ons team die hierover nagedacht hebben. Hun frisse blik is erg belangrijk. Door vaste elementen te creëren die in elke video terugkomen, maakten we de vaste indeling in de video. Dat in combinatie met de vormgeving, veel heen en weer overleg, creëerde het format. We filmden eerst een pilot, wat ook erg helpt om het concept vorm te geven”.
Intensieve draaidagen
Mathilde Wolffenbuttel, Communicatie & PR VOvA, is er op alle draaidagen bij geweest: “Het was een super intensief, maar leuk project. Het waren draaidagen waarop twee scholen op één dag bezocht werden voor de opnames. Daarbij werkten we dus twee keer op een dag met een andere groep kinderen en docenten. Het in de gaten houden van de teksten en klemtonen en andere zaken was leuk, maar veel. Soms gingen de takes heel vlot en voor anderen waren er een aantal nodig om het goed te krijgen. De sfeer was goed, zeker ook met de leerlingen die gefilmd werden.”
Geslaagd?
Uiteindelijk was het doel van de video’s om groep-8-leerlingen een goed beeld te geven van de verschillende scholen in de scholengroep van VOvA. En volgens Mathilde is dit aardig geslaagd: “We hebben er gezamenlijk, met bijdrage van leuke animaties, hele leuke en goede video’s van gemaakt. De scholen delen deze mening, zij vinden ze creatief en kleurrijk en qua inhoud zijn ze ook sterk. Ze passen bij de doelgroep. Ook online krijgen ze veel likes, volgens mij mogen we heel tevreden zijn!”
Ben je nu benieuwd hoe dit format er dan uitziet? Check dan hieronder een van de video’s!