Vandaag de dag wordt er steeds meer gebruik gemaakt van video, ook in het onderwijs. Zeker het afgelopen anderhalf jaar is het belang van video toegenomen. Je ziet een stijging van educatieve content, en laten we bij Clipjesfabriek nou young professionals hebben die exact weten wat wel en niet werkt bij de doelgroep van die video’s! Benieuwd naar het lesmateriaal wat we de afgelopen tijd hebben ontwikkeld? Wij geven je een voorproefje:
In opdracht van het Trimbos Instituut maakten we onder andere een serie video’s die gebruikt worden in lessen op het middelbaar onderwijs. Het ene project bestond uit twee video’s waarin presentator Rick vertelt over een opdracht om jongeren bewuster na te laten denken over NIX18. Want hoe willen jongeren informatie krijgen over dit onderwerp?
Daarnaast presenteerden Abdu en Nerissa in twee andere video’s over het lespakket Samen Fris. Jongeren konden de video pauzeren en kregen praktische opdrachten om uit te voeren, zoals het maken van een mindmap of het beantwoorden van vragen, om zo op een leuke manier de informatie tot zich te nemen.
Voor JINC, in samenwerking met PON, ontwikkelden wij bijna twintig video’s! Kinderen die nieuw zijn in Nederland hebben soms moeite met het leren van de taal. Om hen te helpen in de praktijk organiseert JINC taaltrips om deze kinderen te helpen. Vanwege de coronamaatregelen vond dit nu digitaal plaats. Tijdens een digitale rondleiding door het gebouw werden er veel plekken en voorwerpen laten zien waardoor jonge kinderen nieuwe woorden konden leren. Bij de tour bij PON werd er dus veel geleerd over de wereld van mobiliteit!
Maar ook in een werkomgeving zijn video’s handig om in te zetten om zo informatie op een beeldende wijze over te brengen. Wij deden dit bijvoorbeeld voor de gemeente Amsterdam, voor de afdeling Werk, Participatie en Inkomen. Met het format ClipFacts presenteert Josine met behulp van animaties alles over het onderwerp Eigenaarschap.
Lesmateriaal kan ook ontwikkeld worden in de vorm van een animatie. Bekijk hier de voorbeelden!