AI heeft grote invloed op de creatieve industrie. Bij Clipjesfabriek zetten young professionals AI dankbaar in om hun werk sneller, slimmer en efficiënter te maken. Maar hoe doen ze dat precies? En doet iedereen dat op dezelfde manier? Acht van onze Clipjesmakers over hoe zij AI in hun werk gebruiken.
Davien Heeman (18 jaar): “ik loop stage als AV-specialist bij Clipjesfabriek. Tijdens mijn stage wil ik beter worden in editen, camerawerk en productie. AI gaat mij hierbij helpen.Van tien minuten naar misschien wel twee: AI maakt editen sneller en efficiënter. Bijvoorbeeld bij het editen van lange video's: AI kan automatisch de beste fragmenten selecteren en zelfs de muziek aanpassen wanneer er gesproken wordt. Ook bij het schrijven van ondertitels en blogposts (zoals deze!) kan AI ondersteunen. Ik ben benieuwd hoe ik deze technologie optimaal kan benutten om mijn werk naar een hoger niveau te tillen!”
Davien Heeman
Marin Hofstra (24): “Ik ben vierdejaars Creative Business student aan de HvA. Mijn focus tijdens deze stage ligt op social media en fotografie. Elk platform vraagt om een andere strategie en AI helpt bij het optimaliseren van content.
Met AI kan ik pakkende captions genereren, trending hashtags spotten en zelfs automatisch posts plannen. Daarnaast helpt AI bij fotobewerking: van het verwijderen van achtergronden in Photoshop tot het optimaliseren van kleuren in Lightroom. Door deze tools slim in te zetten, houd ik meer tijd over voor de creatieve kant van mijn werk!”Marin Hofstra
Kas Groothoff (20): “Ik loop stage als videomaker en editor bij Clipjesfabriek. AI is voor mij een tool om efficiënter te werken, maar ook om creatief uitgedaagd te worden. AI helpt mij bij het bedenken van concepten, het genereren van titels en het schrijven van voice-overteksten. Daarnaast versnelt het mijn workflow door automatisch ondertitels te maken en lange interviews samen te vatten. AI neemt het creatieve proces niet over, maar ondersteunt mij om sneller tot betere resultaten te komen.
Kas Groothoff
Sara (18): “Ik ben student Mediavormgeving aan het Cibap. In de mediawereld moet je snel kunnen schakelen en altijd op de hoogte zijn van trends. AI helpt me daarbij! AI-tools versnellen beeldbewerking en kunnen helpen bij het genereren van nieuwe concepten voor video's, podcasts en animaties. Ook voor tekstschrijven is AI een handige assistent: deze blog heb ik bijvoorbeeld met AI gecheckt en aangescherpt. Het is een geweldige tool om efficiënter te werken en mijn creativiteit te ondersteunen.”
Sara Rozeboom
Danielle Schoonheym (20): “Mijn focus ligt op animatie en storytelling. AI helpt mij met brainstormen, tekstschrijven en efficiënter werken.
Vroeger had ik talloze tabbladen openstaan op zoek naar informatie, nu vraag ik het direct aan AI. Maar ik blijf kritisch: AI is een hulpmiddel, geen allesweter. Ik gebruik het om sneller te werken, maar de creativiteit en emotie in een video blijven van mij komen.”Danielle Schoonheym
Shana Pos (23): “Ik heb net mijn studie afgerond aan de UvA. Tijdens mijn stage bij Clipjesfabriek wil ik mijn passie voor social media en schrijven verder ontwikkelen. AI heeft mijn manier van werken compleet veranderd. Het helpt mij bij het schrijven van teksten, het editen van video's en zelfs bij het genereren van content ideeën. Ik ben benieuwd hoe ik AI nog verder kan inzetten om mijn werk efficiënter en creatiever te maken.”
Shana Pos
Kyra Frantzen (21): “Met een gemiddelde schermtijd van zes uur per dag ben ik altijd op de hoogte van de laatste trends. Ik wil me ontwikkelen in productie, social media en montage.
AI helpt me bij het genereren van creatieve concepten, het bewerken van beelden en het efficiënt plannen van content. AI neemt het werk niet over, maar geeft me de ruimte om mijn creativiteit de vrije loop te laten.”Kyra Frantzen
Lynn Spiegelaar (18): “Sinds mijn zevende maak ik al video's en foto's, en nu wil ik leren hoe AI dit proces kan ondersteunen.
Hoe kan AI helpen bij het bedenken van video's? Hoe kan het editprocessen versnellen zonder dat het opvalt? Ik weet er nu nog maar een klein beetje van, maar bij Clipjesfabriek ga ik ontdekken hoe ik AI slim kan inzetten. Ik kan niet wachten om alle mogelijkheden te ontdekken!”Lynn Spiegelaar
Kortom; AI betekent een wereld van verschil en iedereen wil daar van profiteren. Maar uiteindelijk draait het om de creativiteit van de maker. Onze Clipjesmakers zijn nieuwsgierig, leergierig en zetten AI in om hun werk slimmer, sneller en beter te maken. Het zijn early adopters dus zij kijken graag mee naar wat ze gaan ontdekken. Je hoort van ons!