In deze zomertijd hebben we de kans om onze social media strategieën eens goed onder de loep te nemen. Want eerlijk; werken die algoritmes nog altijd hetzelfde? Krijg je nog steeds dezelfde content op je TikTok For You Page? En hoe zit het met de zichtbaarheid van je posts op LinkedIn en Instagram? In deze blog duiken we in hoe de algoritmes werken en delen we hoe je hier beter van kunt profiteren.
TikTok: Nieuw bereik
TikTok staat erom bekend dat content hier razendsnel viraal kan gaan, zelfs als je nog niet zoveel volgers hebt. Dit is een groot verschil met andere platforms, waar het opbouwen van views langer duurt. TikTok focust op nieuwe, trendy content en toont die aan gebruikers op basis van hun interacties – wat ze liken, delen en waar ze op reageren.
En trouwens, als je nog denkt dat alleen jongeren op TikTok zitten; think again! Een derde van de gebruikers zijn tussen de 25 en 34 jaar (onlinemarketingmonkey).
Wij spelen slim in op het TikTok-algoritme door mee te gaan met de trends. Neem bijvoorbeeld de man vs. bear-trend die nu rondgaat. Of die nostalgische throwbacks over welke YouTubers we vroeger keken. Naast het focussen op trends, werkt emotie heel goed om een groter publiek te bereiken.
LinkedIn: Relevantie en vakgebied
LinkedIn is een ander verhaal. Hier draait het vooral om relevantie en expertise. Content moet aansluiten bij je vakgebied – dat is waar mensen voor komen en waarom jouw posts in hun feed belanden. Door specifieke termen en trefwoorden te gebruiken, help je het algoritme om jouw content goed te categoriseren.
Wat wij hebben ontdekt is dat je veel kunt halen aan het verspreiden van een LinkedIn nieuwsbrief, hierin kun je je volgers maandelijks (of zelfs wekelijks) up-to-date houden met jouw ontwikkelingen aan de hand van je vakgebied. Bekijk bijvoorbeeld eens onze podcast gerelateerde nieuwsbrief!
Wil je echt scoren op LinkedIn? Dan gaat het niet alleen om likes en views, maar vooral om mentions. Zorg ervoor dat je content zo interessant is dat mensen erover willen praten en het zelf ook delen met hun netwerk.
Instagram: Interesse en interactie
Op Instagram draait alles om interactie. Wat je liket, bewaart of deelt, bepaalt wat het algoritme je voorschotelt. Voor bedrijven betekent dit dat het essentieel is om content te maken die aansluit bij de interesses van de doelgroep.
Instagram Stories zijn top om je band met volgers te onderhouden. Onze grootste successen boeken wij op Instagram Reels. Door in te spelen op de interesses en discussies van onze doelgroep, scoren wij duizenden views per Reel. Onze ‘Leermoment-Reels’, bijvoorbeeld zijn afgelopen maand bijna honderdduizend keer bekeken. Niet slecht, toch?
Strategie is key!
Ieder social media platform vraagt om zijn eigen aanpak. Waar TikTok draait om trends en bereik, focust LinkedIn op relaties en relevantie en Instagram legt de nadruk op persoonlijke interesses en interactie. Onze ervaring leert dat door onze strategie per platform aan te passen, we niet alleen onze zichtbaarheid vergroten, maar ook de betrokkenheid van ons publiek een flinke boost geven. Dat doen wij niet alleen voor Clipjesfabriek maar ook voor onze klanten als De Nieuwe Bibliotheek en ECIO. Dus als je hier eens over wilt doorpraten?