Vlogs, je kan er als bedrijf niet meer omheen. Het is een goede manier om een kijkje achter de schermen te geven en klanten meer bij jouw bedrijf te betrekken. De Clipjesfabriek vlogt ook! Onze vlogger Thijs vertelt jou alles wat jij moet weten over vlogs.
Hoe komt zo’n vlog nou precies tot stand? Daar is een goede voorbereiding voor nodig! Thijs maakt zijn vlogs al voordat hij begonnen is met filmen. Hij start met een script en maakt een shotlist met dat hij wilt filmen. “Zo weet ik precies welke beelden ik waar moet maken en weet ik of het verhaal wat ik wil vertellen, ook daadwerkelijk een samenhangend geheel is,” vertelt Thijs. Natuurlijk is er altijd ruimte voor improvisatie, maar dit gebeurt altijd binnen de structuur van het script. Het verhaal staat immers centraal!”
Clipjesfabriek maakt veel ‘branded’ content video’s, dit zijn video’s die wij in opdracht van een bedrijf maken om reclame te maken voor het bedrijf. Het grote verschil tussen branded content en een vlog is volgens Thijs dat ‘branded’ content een verhaal vertelt vanuit het bedrijf en een vlog vertelt een verhaal vanuit een individu. “Met de juiste persoon voor de camera is het voor kijkers makkelijk zich te identificeren met het verhaal, omdat je je herkent in de persoon. Het is zijn/haar beleving en alles is vanuit zijn/haar oogpunt. Dit maakt alles veel persoonlijker en authentieker. ”
Iedereen kan vloggen
Hij zegt dat een vlog voor veel mensen een nare bijsmaak heeft. “Als iemand zegt ‘vlog’, dan denk ik eerst aan een zeer amateuristische video. Iemand die random beelden achter elkaar heeft gezet en tegen de camera aan het praten is,” lacht Thijs. “Dit laat ook meteen zien dat een van de grote voordelen, namelijk: ‘iedereen kan vloggen’, ook een nadeel kan zijn. Er worden veel vlogs gemaakt die echt niet goed zijn, geen goed verhaal vertellen, beeld en geluid niet juist inzetten. Hierdoor wordt het vloggen niet serieus genomen. En dit is jammer, want vlogs kunnen erg van toegevoegde waarde zijn. Maar je moet het wel benaderen als elke andere video en niet voor ‘even’ erbij.”
Het is voor de buitenwereld vaak onduidelijk wat er daadwerkelijk afspeelt op de werkvloer van een bedrijf. Een goede reden om vlogs in te zetten voor jouw bedrijf, vindt Thijs.“Middels een vlog kan een bedrijf laten zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt om de dienstverlening of het product tot stand te laten komen. In tegenstelling tot een corporate video laat je de mensen achter het bedrijf zien en dat is echt authentiek!”
Ben jij benieuwd geworden en wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste vlogs? Bezoek dan ons YouTube-kanaal, like en
subscribe!
Thijs maakte een vlog over het 10-jarig jubileum van de Clipjesfabriek met in het bijzonder het symposium op 8 november.
In de vlog neemt hij je mee naar verschillende workshops en laat het verloop van de dag zien.