Gen Z is verwend en conservatief. Deze jongeren drinken minder dan millennials en zijn op zoek naar meer zekerheid. Ze besteden dagelijks 3,5 uur aan de media en hebben een spanningsboog van 8 seconden. Dit en nog veel meer, krijgen wij via die media tot ons over jongeren tussen 18 en 24 jaar. En of het waar is, dat is nog maar de vraag. Wij van de Clipjesfabriek hebben er sinds vorige week tien die fulltime bij ons werken. En wij hadden er voor de vakantie ook tien. Maar die waren echt heel anders dan die wij nu hebben. Eén ding was hetzelfde: het is buitengewoon belangrijk om met ze aan het werk te gaan. Zeker als het gaat om media.
Gen Z is voor velen een cruciale generatie. Het gaat om de jongste volwassenen, verkennend en een indicatie voor de toekomst. Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met artificial intelligence (AI)? Wij weten dat op dit gebied een aardverschuiving gaat plaatsvinden, maar wij kunnen enkel raden naar de precieze consequenties. Iedereen zou het dolgraag willen weten en wij zijn daarom ook zo nieuwsgierig naar de early-adapters.
Onderzoek en conclusies
Gen Z wordt van alles toegedicht. Soms wordt gerefereerd aan onderzoek, soms worden conclusies getrokken als ‘bij onze opleiding…’, of nog erger; “ik weet alles van Gen Z’ers; mijn eigen zoon is er immers één.” De afgelopen maanden zagen wij bijvoorbeeld in internationale kwaliteitsmedia berichten over een vermeende trend van een conservatisme-kloof tussen jonge mannen en vrouwen in westerse landen. Nederlands onderzoek (EW Magazine en Ipsos I&O) bevestigt de trend niet. Als reactie schreef de Correspondent (april, 2024) een stuk waarin deze ontwikkeling wordt weersproken. Vrouwen zijn altijd een tikkeltje progressiever dan mannen, en dat geldt ook voor de jongeren. Mannen tussen de 18 en 24 lijken zelfs progressief ten opzichte van oudere mannen. Hiermee geven wij maar aan dat wij voorzichtig moeten zijn met onze kwalificaties van een generatie.
Opvoeding
Overigens is het ook goed voor ouders en docenten om zich te realiseren dat Gen Z het resultaat is van hun opvoeding en opleiding. “Gen Z’ers kiezen voor zekerheid en veiligheid”, beweert Jos Ahlers, psycholoog die onderzoek doet naar generatie Z. Die hang naar zekerheid en veiligheid komt volgens hem niet uit de lucht vallen. “Wie opgroeit in onzekere tijden, grijpt naar houvast.” Denk daarbij aan de pandemie, klimaat-, woning- en energiecrisis en oorlogen waarmee deze generatie te maken heeft in de jaren waarin ze zelf volwassen worden. Een belangrijk deel van hun ouders en docenten groeit op in de moeizame jaren 80 met de financiële crisis, grote werkloosheid, krakersrellen, woningnood en de Koude Oorlog. Die omstandigheden hadden grote invloed op hun latere opvoedstijl. ‘Ik had het zwaar, dat gaat mijn kind niet gebeuren’. De ‘curling-ouders’ wilden de barrières wegnemen en voorkomen dat het hun kinderen tegenzat of dat ze faalden.
Doelgroep
Met meer dan drie miljoen Nederlanders is Generatie Z een grote doelgroep. Elke generatie heeft een eigen manier van communiceren. Gen Z is opgegroeid in een bijna volledig digitale wereld. De grootste invloeden van deze generatie zijn technologie, diversiteit en de evolutie van online platforms (TikTok, Snapchat, YouTube). Een Gen Z’er zit 3,5 uur per dag op social media. Dat is heel lang, maar aan de andere kant heeft deze generatie een spanningsboog van 8 seconden. Snel en haastig typen, gecombineerd met een tekenlimiet, heeft invloed op de schriftelijke communicatie. Gen Z als doelgroep wil en kun je bereiken met visuele communicatie, korte berichten via de juiste kanalen en met bijvoorbeeld het inzetten van influencers die de interactie aangaan.
Samenwerking
Wat Clipjesfabriek betreft moet je deze jongeren vooral zelf inzetten om hun leeftijdsgenoten te bereiken. En passant zal je ook ouderen bereiken omdat zij nieuwsgierig zijn naar de generatie van de toekomst. Daarom worden ieder half jaar door Clipjesfabriek weer tien young professionals uit het hele land geworven. Wij gaan vervolgens met hen ‘in gesprek’; een uitwisseling van ideeën, ervaringen en skills. Zij kennen de nieuwste TikTok-trends, wij weten alles over de media van bestaande bedrijven en instellingen. Met die combinatie leggen wij de basis van een succesformule. Daar moeten wij vervolgens wel aan gaan werken. In de eerste week geven we veel workshops waarbij wij aan elkaar laten zien hoe het zit in de media. Clipjesfabriek laat zien hoe het zit met camera’s, monteren, interviewen en mediastrategie. De young professionals laten zien hoe het werkt op de nieuwste media, met de nieuwste trends, wat zij doen met AI. Er wordt gewerkt aan wederzijds vertrouwen. Wij hebben een podcast Het Leermoment waarbij de jongeren vrijuit kunnen praten over opleiding, carrière, bedrijfsleven, stagevergoedingen… de belangrijke dingen in het leven.
Nieuwe Clipjesmakers
Die methode werpt vruchten af. Afgelopen week genieten wij met volle teugen van Tessa, Anne-Mei, Ilse, Jesse, Aguado, Nadav, Pascalle, Lone, Zoë en Roxanne. En zij gaan ervoor zorgen dat wij over een half jaar sollicitanten krijgen uit het hele land en de allerbeste kunnen selecteren. Elk jaar zitten wij in de nationale top 3 van media-leerbedrijven. Wij kunnen opleidingen, overheden en grote bedrijven tot onze klanten rekenen; op het gebied van video, maar ook podcast en fotografie. En steeds meer bedrijven zijn geïnteresseerd om onze ‘clipjesmakers’ ook in te zetten als ambassadeurs in de media. Wij doen dit nu voor De Nieuwe Bibliotheek, ECIO en PRO VSO. Samen met Cyclemedia ontwikkelen wij daarvoor een nieuw concept. Wat wij maar willen zeggen is; omarm Gen Z, vertrouw ze in hun skills, wees gul in wat je hen biedt. En wees innovatief. In september 2024 zijn er nieuwe mogelijkheden, die er in maart 2024 nog niet waren. Daar moet je samen naar op zoek.
Als je meer over onze methode wilt weten en ook wilt profiteren van deze veelbelovende generatie; laat het ons weten.