Succesvolle content heeft alles te maken met wat je klant wil horen, niet met wat je als boodschapper wilt zeggen. Je moet dus zoeken naar wat jouw klant zoekt. En als je weet wat dat is en waar jouw klant zoekt, kun je zorgen dat hij/zij het vindt. Misschien is dit een open deur. Wij maken het lastiger: wat als je niet één maar twee verschillende doelgroepen wilt bereiken, die qua media essentieel van elkaar verschillen, sterker nog; die elkaars platform diskwalificeren? Een blog over TikTok, podcast, de provinciale statenverkiezingen, politici, studenten en de generatiekloof.
Viraal op tiktok
Wij van de Clipjesfabriek durven te zeggen dat wij succesvol zijn omdat wij met young professionals werken. Een unique selling point.
Voor gemeentes, provincies, onderwijsinstellingen, hippe bedrijven is dat een pré: mensen van rond de 20 jaar die de weg kunnen wijzen op de nieuwste media. Door hen heeft de Clipjesfabriek op TikTok steeds meer succes. Deze jongeren weten welke toon je daar moet aanslaan, welke video’s het daar goed doen, op welke trends je moet meeliften. Afgelopen maand gingen wij twee keer viraal; per TikTok-video meer dan een half miljoen views! En één keer scoren kan toeval zijn, maar als je je succes kunt herhalen ga je het begrijpen.
Maar de betalende klanten van de Clipjesfabriek zijn geen jongeren van 20. Het zijn ouderen en om die te bereiken heeft succes op TikTok nauwelijks een meerwaarde. Die moet je bijvoorbeeld bereiken via Facebook en dat is nou juist een platform dat jongeren massaal achter zich laten. Jongeren kunnen daar niet de weg wijzen, zij willen dat niet eens.
Tiktok is gevaarlijk
De Clipjesfabriek is niet de enige met dit probleem. In het onderwijs speelt dit natuurlijk ook parten. De student staat centraal. Terwijl voor lesmateriaal eerst de docent overtuigd moet worden en handvatten moet krijgen. Die docent heeft in negen van de tien gevallen niets met TikTok. Sterker nog; sommige docenten vinden het ‘gevaarlijk’. En als de overheid over een paar maanden bij de verkiezingen jongeren wil bereiken, is TikTok het aangewezen medium. Prodemos – ‘Het Huis voor democratie en rechtsstaat’ – maakt speciaal lesmateriaal voor het mbo maar wil niet geassocieerd worden met dat ‘door China gecontroleerde platform’. Haar grootste subsidiegever, de overheid, zou dat niet tolereren, zo laten zij ons weten.
Nou is elk probleem voor de Clipjesfabriek natuurlijk ook een uitdaging. In maart 2023 zijn die provinciale statenverkiezingen en de meeste van de studenten zijn NIET geïnteresseerd. De politici die dolgraag de jongeren willen bereiken weten NIET hoe dat moet. Als de lamme nou eens de blinde gaat leiden…
Studenten helpen politici... en andersom
Samen met bibliotheken, ROC van Amsterdam/Flevoland en Cyclemedia heeft de Clipjesfabriek een mooi plan bedacht. Het idee is: Wij brengen studenten en politici bij elkaar. Wij laten studenten aan politici uitleggen wat er kan met TikTok en laten de politici op hun beurt uitleggen waarom stemmen voor de jongeren zo belangrijk is. Dat betekent lesbrieven, instructies, tutorials, podcasts, TikToks en een event STEMMEN IN DE MEDIA. Om publiciteit (en goede voorbeelden) te krijgen reiken wij tijdens dit event een prijs uit aan de politicus die het meeste rendement haalt uit TikTok en aan de jongere die de beste invloed heeft op het politieke bewustzijn van andere jongeren. Het plan wordt -opvallend genoeg- door de provincie Flevoland gewaardeerd met een prachtige subsidie.
De sleutel kon wel eens podcast zijn. Politici gaan immers graag in gesprek. Maar ook jongeren krijgen steeds meer interesse in dit nieuwe medium. De Clipjesfabriek heeft afgelopen maanden interessante ervaring opgedaan met de combinatie van podcast en TikTok.
Wij gaan de komende weken aan het werk met studenten, burgerschapsdocenten en politici om te overtuigen dat ze elkaars content moeten waarderen (“Content is not about you”), elkaars platform moeten gebruiken en gaan wij kijken of ze elkaar de weg kunnen wijzen naar ‘het feest van de democratie’: de verkiezingen van 15 maart 2023.
Wil je meedoen? Als student, als docent of als politicus? Laat mij het weten jelle@clipjesfabriek.nl