Studenten doen wat handig is. Docenten denken over wat verstandig is
2025 wordt het jaar dat AI alles gaat veranderen: onze manieren van (samen)werken, onze media -zowel het maken als het consumeren- EN ons onderwijs -van lesmethoden tot verdienmodel. Je kunt immers ChatGPT blijven vragen, en het zal in alle vriendelijkheid en met engelengeduld altijd blijven antwoorden met oneindig veel bronnen. Dat kan een gemiddelde student niet van een gemiddelde docent zeggen. Andersom overigens ook niet. Maar AI kent ook schaduwkanten; dat weten wij bij Clipjesfabriek, Synthwave Solutions en ThiemeMeulenhoff maar al te goed.
Clipjesfabriek werkt vanuit het perspectief van de studenten (GenZ) en ziet geweldige mogelijkheden in deze tijden van onderwijsverandering. Synthwave Solutions is gespecialiseerd in AI en wil samen met Clipjesfabriek werken aan AI in het mbo en hbo. Uitgeverij ThiemeMeulenhoff is een grote klant van Clipjesfabriek. Hajé Koopman (contentontwikkelaar beeld): “ThiemeMeulenhoff heeft AI omarmd en is gaan verkennen wat de mogelijkheden zijn. Daar is snel geschakeld en met een speciaal AI-team wordt er inmiddels content gecreëerd. Ook qua beeld inmiddels, ook samen met Clipjesfabriek. AI blijkt heel veel taken te kunnen verlichten, zo heeft ThiemeMeulenhoff vorig jaar als eerste een Examenbot uitgebracht die geheel door Ai werkt en is opgebouwd. We gaan dit uitbreiden. Dit jaar hopen en verwachten wij op meer verfijning van beeldcreatie.”
Wij laten in dit tweeluik twee makers aan het woord. Yaser Mohammad, Chief Creative Strategy & Branding bij Synthwave Solutions en Manuel van der Graaf, hoofd animatie bij Clipjesfabriek en recent met een bijzondere productie bezig voor ThiemeMeulenhoff.
Manuel: Wat doe jij als animator met AI?
“AI is een belangrijk deel van mijn werk geworden, niet alleen om teksten te controleren of scripts te herschrijven met ChatGPT zoals veel mensen al kennen, maar ik gebruik het om processen binnen animatie makkelijker te maken. Zo programmeer ik veel in after effects, het Adobe programma waarin ik animeer. Vroeger moest ik veel tutorials kijken, plug-ins kopen of lange teksten doorlezen om te begrijpen hoe de programmeertaal ‘actionscript’ precies werkt. Nu kan ik het aan ChatGPT in het Nederlands vragen en krijg ik hele mooie scripts, met uitgebreide uitleg terug. Vooral die uitleg is heel behulpzaam. Een tutorial op internet kan je niet om opheldering vragen als je iets niet begrijpt.
Het afgelopen jaar heb ik hiermee veel werk bespaard door bijvoorbeeld titelbalken, pijlen iconen te animeren met scripts in plaats van te ‘keyframen’. Waardoor ik snel aanpassingen kon maken als er feedback vanuit de klant kwam.”
Yaser: Wat doe jij met AI?
“Bij Synthwave Solutions richten we ons op de ontwikkeling van werknemers in het gebruik van AI, om zo hun productiviteit te verhogen. Wij begeleiden teams met masterclasses, workshops en één-op-één coaching, waarbij we hen leren hoe ze AI-tools op een veilige en verantwoorde manier in hun dagelijkse werkzaamheden kunnen gebruiken. Daarnaast optimaliseren we bedrijfsprocessen via AI-gestuurde automatiseringen met behulp van ons eigen no-code platform en in-house ontwikkelde technologieën. Hiermee ondersteunen we vooral complex kenniswerk in sectoren als IT, Creative/Marketing & Consultancy.”
Wat is wat jou betreft de belangrijkste AI-ontwikkeling van 2024?
“De belangrijkste AI-ontwikkeling van 2024 is volgens ons de opkomst van autonome AI-agents. Hoewel grote taalmodellen (LLM’s) zoals ChatGPT en Gemini al bekend zijn, ligt de focus nu op het praktisch implementeren van AI in bedrijfsprocessen. Autonome AI-agents zullen in staat zijn om zelfstandig acties uit te voeren, zoals berichten sturen, facturen verwerken, CV’s analyseren, onderhoudsplannen maken en callcenter gesprekken analyseren. Deze ontwikkeling biedt enorme potentie voor automatisering en efficiëntie.”
Manuel: Wat is wat jou betreft de belangrijkste AI-ontwikkeling van 2024?
“In 2024 zijn er niet alleen sterkere foto’s en video ai modellen gekomen maar heeft ai binnen het adobe pakket, waar wij mee werken, z’n intrede gedaan. In Photoshop kun je bijvoorbeeld heel makkelijk de kleding van iemand veranderen, nieuwe elementen toevoegen en in Illustrator kun je door middel van een simpele tekst, een prompt, illustraties genereren. Dit werkt niet altijd; illustraties maken is nog steeds veel handwerk of zoekwerk op een stockillustratie site.
Van ThiemeMeulenhoff kregen wij een bijzondere opdracht. Zij wilden een jongere zien opgroeien van 12 tot 18 jaar. Dat zouden we een paar jaar geleden alleen met animatie kunnen doen. Maar in dit geval vroeg de klant om een AI-video. Wij wisten wel dat dit kon. Met de geïntegreerde AI tools in Photoshop bijvoorbeeld. Maar dit zou erg tijdrovend zijn. Met behulp van ‘Pinokio’, een gratis AI-programma met veel verschillende modellen die je op je eigen computer kan draaien was dit mogelijk. En dit programma is pas begin 2024 uitgekomen. Maar wij zijn bij Clipjesfabriek graag de early-adopters.”
Wat is de belangrijkste ontwikkeling die je komend jaar verwacht?
“Ik verwacht niet alleen meer en betere AI integratie in het Adobe pakket. De algemene voorspelling is werkintegratie; AI gaat onze agenda’s bijhouden als een personal assistent. Dit gaat er hopelijk voor zorgen dat processen sneller gaan lopen. Ook video AI zal zich verder ontwikkelen en daar willen we graag mee aan de gang. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van ‘lelijke, basis’ videobeelden hele animaties te maken en met een goede prompt de gehele video om te toveren tot een geheel nieuwe look and feel.”
Yaser: Wat is de belangrijkste ontwikkeling die jullie komend jaar verwachten?
“Voor 2025 verwachten we dat AI niet alleen verder geïntegreerd wordt, maar standaard wordt in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het wordt een normaal onderdeel van de workflow in allerlei processen en sectoren. Daarnaast zien we technologische vooruitgang richting ‘denkende’ AI-modellen die niet alleen snel reageren (systeem 1-denken), maar ook diepgaand nadenken (systeem 2-denken). Deze modellen zullen complexere taken en besluitvormingen aankunnen door meerdere denkpaden te verkennen alvorens een antwoord te geven, wat zal leiden tot nog efficiëntere en betrouwbaardere processen.”
Waarom willen jullie van Synthwave Solutions met Clipjesfabriek werken?
“Wij zien Clipjesfabriek als een marktleider die de brug slaat tussen Generatie Z, de nieuwste creatieve trends en bedrijfsvoering. Hun jonge team en frisse benadering zorgen ervoor dat zij als ‘early adopters’ nauwkeurig aanvoelen wat er speelt binnen Gen Z en de mediawereld. Deze filosofie en werkwijze sluiten goed aan bij onze eigen focus op het ontwikkelen van mensen en het praktisch toepassen van AI. Bovendien biedt een samenwerking met Clipjesfabriek mogelijkheden om gezamenlijk producten te ontwikkelen, bijvoorbeeld workshops gericht op het versterken van AI-vaardigheden bij jongeren in het MBO, HBO en het voortgezet onderwijs.
De voornaamste doelstelling van onze samenwerking met Clipjesfabriek is om als brug te fungeren tussen de nieuwste technologische ontwikkelingen, met name AI, en Generatie Z, alsmede onderwijsinstellingen. We streven naar waardevolle kennis en vaardigheden die wij op Ai-gebied bezitten, praktisch over te brengen aan jonge professionals en studenten samen met Clipjesfabriek. Dit doen we door hen te empoweren met praktische AI-vaardigheden, zodat zij klaar zijn voor de toekomst en concurrerende arbeidsmarkten. Tegelijkertijd ondersteunen we Clipjesfabriek in hun missie om studenten in hun kracht te zetten en hen up-to-date te houden met de nieuwste technologische trends.”
Manuel: Waar vind jij dat Clipjesfabriek op moet focussen?
“Clipjesfabriek loopt niet voorop maar wil wel als eerste de nieuwste ontwikkelingen omarmen. Synthwave Solutions loopt wel voorop en daarom is de samenwerking met Synthwave Solutions ideaal. Met hen kunnen wij onszelf meester maken van de huidige mogelijkheden voor het onderwijs en media. Dit kan door bijvoorbeeld korte video’s/ animaties/podcasts/lesmodules te maken waarin we verschillende AI modellen laten zien, bespreken en testen. Wij willen creatief worden met de laatste mogelijkheden en onmogelijkheden van AI en daarover naar buiten treden. En in al dit enthousiasme zijn wij ons absoluut bewust dat wij moeten omgaan met uitdagingen op het gebied van ethiek, regelgeving en authenticiteit. Daar gaan wij ons best voor doen. Daar zal onze corebusiness liggen.”