Het aantal vloggers is de laatste jaren enorm toegenomen. Niet alleen de digitale content creators gebruiken vlogs om hun dagelijkse bezigheden vast te leggen, ook steeds meer bedrijven tonen interesse in deze ‘nieuwe’ vorm van communicatie. Zo kun je door middel van vlogs een kijkje geven achter de schermen of meer persoonlijkheid geven aan de werknemers binnen jouw organisatie. Dit maakt ons als Clipjesfabriek zijnde natuurlijk razend enthousiast. Onze huisvlogger Thijs heeft daarom dé tips en tricks verzameld die jij kan toepassen om een goede vlog te maken! Hieronder schreven we drie van zijn tips uit:
- Bedenk het verhaal dat je wilt vertellen en schrijf dat uit.
Als je het plan hebt uitgeschreven, heb je de video eigenlijk al klaar voordat je gaat filmen. Zo loop je veel minder kans dat de video een onsamenhangend geheel wordt van momenten die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben en zorg je voor betere storytelling.
- Kies de juiste persoon om voor de camera te staan.
Mensen kijken voornamelijk naar vlogs vanwege de persoonlijkheid die voor de camera staat. Het is enkel interessant om te kijken naar het leven van een personage als diegene voor de camera ook daadwerkelijk interessant is. Wees daarom energiek, praat zelfverzekerd en articuleer goed!
- Bedenk een goed beeldverhaal.
Video is een visueel medium. Daarom is het belangrijk om sfeershots te laten zien bij de onderwerpen waarover je praat. Zo blijft het dynamisch en interessant om naar te kijken. Praat je in je verhaal dus over jouw kantoor? Laat dan vooral de kantoorruimte zien! Maar het is ook belangrijk om te laten zien hoe je op verschillende locaties komt. Bedenk hier een plan voor zodat je zeker weet dat je aan het eind van de draaidag alle beelden tot een goed lopend verhaal kan monteren.
Kijk voor meer tips Thijs zijn vlog!