Van een evenement dat al gepland stond naar een interactieve voorlichtingssessie, webinar of een podcast. Vaak wordt dan gekozen voor een livestream. Een livestream lijkt nog het meest op een interactief tv-programma op internet. En het is niet verwonderlijk dat je daarbij hulp nodig hebt, zowel inhoudelijk als in de technische realisatie. Ons team van young professionals denkt graag met je mee en staan met de juiste tools en skills voor je klaar!
Wat kun je bereiken met livestreams?
Livestreams kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Als eerste is het een goede tool om je netwerk te verbreden. Met een livestream kun je namelijk veel mensen bereiken.
Als tweede is een livestream een goede tool om interactie te hebben met je doelgroep. Je kunt je deelnemers real-time betrekken bij je evenement. Zo kun je vragen van kijkers beantwoorden, een opiniepeiling houden, een quiz afnemen en online kijkers virtueel in de studio halen.
Daarbij is dit de perfecte manier om je te onderscheiden van concurrenten. Het fenomeen livestream is relatief nieuw.
Hoe til je jouw livestream naar een hoger niveau?
Als je een event organiseert voor bijvoorbeeld tweehonderd mensen, zul je dat goed en degelijk moeten voorbereiden. Zo moet je bijvoorbeeld denken aan het inhuren van professionals en publiciteit maken. Mensen moeten in beeld presenteren, mogelijk met een autocue, video’s en presentaties moeten worden ingestart, misschien moeten er speciaal video’s gemaakt worden. Dat is allemaal in goede handen bij de Clipjesfabriek. Zo komt je boodschap nog beter over op de doelgroep. Ook kun je met de volgende tips jouw livestream naar een hoger niveau tillen:
1. De locatie
Het is belangrijk om goed na te denken over de locatie. Het is belangrijk dat de tweehonderd mensen kunt ontvangen, het is belangrijk dat je met vier camera’s kunt werken, dat het licht goed is, dat de audio mooi wordt opgenomen. We denken graag met je mee voor een passende setting en een praktische locatie.
2. Inhoud
Het verhaal dat wordt verteld moet kloppen en interessant zijn. Hierbij is een goede voorbereiding key. Dit doe je vooraf een dergelijk draaiboek op te stellen. Daarbij stel je vast wat er tijdens de livestream verteld wordt en wat de kijkers te zien krijgen. Je kunt een aantal visuals klaar zetten (als de spreker het heeft over de epidemie, kun je stockmateriaal tonen), als het gaat over de publieke opinie kun je een aantal meningen laten horen van mensen op straat (voxpop). Daarnaast kun je vooraf bepalen wanneer gelegenheid wilt bieden voor interactie. Je kunt dat antwoord (laten) geven op veelgestelde vragen, zelf vragen stellen en verdiepen in bepaalde onderwerpen waar de deelnemers meer over willen weten.
3. Kop en een staart
Je livestream moet van begin tot eind interessant zijn en blijven. Hierbij moet je direct de aandacht van de kijker pakken met een pakkende intro. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een countdown volgend met een interessante presentatie. Je kunt je livestream interessanter maken met vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan een logo of leidende tekst die in beeld komt. Als laatste is het ook belangrijk dat je je livestream netjes afrondt, met de juiste credits, logo’s van organiserende partijen. Wellicht is het voor de deelnemers reden om contact met de betrokkenen op te nemen.
4. Promotie
Als laatste is het heel belangrijk dat de promotie rondom je livestream goed geregeld is. Je doelgroep moet natuurlijk weten dat je live gaat om een zo groot mogelijk bereik realiseren. Zo is het handig om een tijd van te voren je doelgroep op de hoogte te stellen van deze livestream.
Wat vaak gebeurt is dat de livestream na het event on demand beschikbaar komt. Als een ‘uitzending-gemist’. Vaak worden delen die minder goed uitpakten, eruit worden gemonteerd.
Op welke platformen kun je livestreamen?
Wanneer je goed hebt nagedacht over de inhoud van je livestream, moet je weten op welk platform je gaat livestreamen. Hier is het noodzakelijk om dan uit te zoeken op welk platform jouw doelgroep het meest actief is. Je kunt kiezen voor Instagram, Facebook, Vimeo, YouTube, Zoom, Teams.
Om je een voorbeeld te geven over hoe we te werk gaan tijdens een livestream, kun je hieronder een korte video bekijken. In deze video hebben we voor de campagne van Amsterdam Ontwapent de livestream verzorgd. Deze werd gestreamd op Vimeo.
Kortom; een livestream is leuk, heeft impact, maakt indruk, maar was niet eenvoudig. Genoeg reden om de tijd te nemen om het met de juiste mensen goed voor te bereiden. Heb je hier hulp bij nodig? Dan staan wij van de Clipjesfabriek graag voor je klaar!