Ga naar de inhoud
Clipjesfabriek 2022 RGB
Clipjesfabriek
  • Diensten
    • Video
    • Animatie
    • Fotografie
    • Podcast
    • Social media
    • Trainingen
    • Presentatoren
    • Voice overs
  • Cases
  • Innovatie
    • Podcast-Academy
    • Stemmen in de media
    • Clipjesfabriek Academy
  • Over ons
    • Ons Verhaal
  • Nieuws
    • Blogs
  • Stage
    • Camera en montage
    • Content Creator Social Media
    • Productie en Interview
    • Motion design
  • Contact
Clipjesfabriek 2022 RGB
Clipjesfabriek
  • Diensten
    • Video
    • Animatie
    • Fotografie
    • Podcast
    • Social media
    • Trainingen
    • Presentatoren
    • Voice overs
  • Cases
  • Innovatie
    • Podcast-Academy
    • Stemmen in de media
    • Clipjesfabriek Academy
  • Over ons
    • Ons Verhaal
  • Nieuws
    • Blogs
  • Stage
    • Camera en montage
    • Content Creator Social Media
    • Productie en Interview
    • Motion design
  • Contact
Clipjesfabriek 2022 RGB
Clipjesfabriek
  • Diensten
    • Video
    • Animatie
    • Fotografie
    • Podcast
    • Social media
    • Trainingen
    • Presentatoren
    • Voice overs
  • Cases
  • Innovatie
    • Podcast-Academy
    • Stemmen in de media
    • Clipjesfabriek Academy
  • Over ons
    • Ons Verhaal
  • Nieuws
    • Blogs
  • Stage
    • Camera en montage
    • Content Creator Social Media
    • Productie en Interview
    • Motion design
  • Contact
Clipjesfabriek 2022 RGB
Clipjesfabriek
  • Diensten
    • Video
    • Animatie
    • Fotografie
    • Podcast
    • Social media
    • Trainingen
    • Presentatoren
    • Voice overs
  • Cases
  • Innovatie
    • Podcast-Academy
    • Stemmen in de media
    • Clipjesfabriek Academy
  • Over ons
    • Ons Verhaal
  • Nieuws
    • Blogs
  • Stage
    • Camera en montage
    • Content Creator Social Media
    • Productie en Interview
    • Motion design
  • Contact

Verticaal, horizontaal en vierkant

  • december 30, 2022

Waar vroeger een serieus videobedrijf zich voor zou schamen, daar kunnen we nu niet meer omheen: verticale media. Een logische consequentie voor het feit dat steeds meer mensen video’s bekijken  op hun telefoon. Je wilt nou eenmaal niet steeds je scherm draaien. En zeg nou zelf: die zwarte balken boven en onder je video zijn ook niet alles. Maar niet alleen verticale, ook het vierkante formaat is steeds populairder.

Het platform bepaalt de vorm van je video; maar ook de inhoud… Als je mee wilt gaan met een social media trend op bijvoorbeeld TikTok, vraagt dat om andere content dan een professionele bedrijfsvideo. In deze blog kijken wij  naar de verschillen tussen verticale, vierkante en horizontale media en welke platforms daarbij horen!

De opkomst van verticale media

Waarom is verticale media zo populair geworden? Dat heeft te maken met het gebruik van smartphones. Apps als TikTok en Instagram spelen daar goed op in: je kunt met deze apps verticale video’s schermvullend bekijken. Daarbij duurt zo’n video meestal maximaal een minuut. 

Dan zet ik toch gewoon mijn horizontale video om in een verticale video?

Zo simpel is dat niet. Behalve dat je kwaliteit verliest door de resolutie en je waarschijnlijk een groot deel van je video moet afknippen, hoort jouw horizontale video misschien wel helemaal niet thuis op een platform als TikTok. Het is daarom belangrijk om na te denken over je doelgroep en wat je wil bereiken op het platform. Denk hierbij aan: wat wil de kijker zien? In plaats van: wat wil ik laten zien?

Het is op TikTok belangrijk mee te gaan met de trends. Je moet de kijker in de eerste seconden direct vast houden, zodat men niet verder scrollt. Humor en interactie zijn daarbij belangrijk. Bij Clipjesfabriek doen we dit door pakkende stukjes uit onze podcast te delen of in te spelen op bestaande trends en die vertalen naar ons bedrijf.

Reels

Instagram Reels is een plek om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten, een kijkje behind the scenes te geven en om tips en tricks te geven. Esthetische beelden, snelle media en gelikte montages zijn hierbij passend. Voor deze media kun je ook terecht op YouTube Shorts, het Reels-achtige platform dat YouTube heeft gelanceerd.

Stories

Daarnaast heb je nog stories (op Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat). Hierin deel je verticale foto’s of video’s van 15-30 seconden. Je geeft een kijkje achter de schermen of je deelt een leuke update zoals een vlog. Zorg ervoor dat dit past bij jouw bedrijf.

Zijn we dan klaar met horizontale media?

Zeker niet! Horizontale video’s blijven belangrijk: het is de traditionele videovorm die je gewend bent op TV. Deze vorm levert een geweldige kijkervaring, simpelweg omdat je meer van links naar rechts kan werken. De horizontale vorm is heel geschikt voor video’s die worden vertoond op grote schermen, op een website of voor YouTube.

Horizontale video’s lenen zich prima voor een wat langer verhaal. Met ruimte voor ondertiteling en allerlei grafische elementen. Het is overzichtelijker om een boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een jaaroverzicht, een documentaire of een explainer.

En vierkante video dan?

Vierkante video is een mooie tussenweg. Op deze manier blijft het cinematische effect van de video toch nog een beetje behouden, maar kan het toch goed bekeken worden op een smartphone. Kort genoeg voor de socials, breed genoeg voor jouw verhaal. Daarnaast heb je niet het probleem dat je je scherm moet draaien of zwarte balken aan de zijkant van je scherm hebt.

Dus hier nog even alles op een rijtje:

 

Verticaal

Vierkant

Horizontaal

TikTok

TikTok

 

 

Instagram

Reel, story

Post in feed

 

YouTube

Short

Short

Video

Facebook

Voor telefoons

Voor telefoons

Voor desktops

LinkedIn

Voor telefoons

Voor telefoons

Voor desktops

Website

Voor telefoons

Voor telefoons

Voor desktops

Op het grote doek

 

 

Video en films

Intern gebruik

Voor bijvoorbeeld whatsapp

 

Voor bijvoorbeeld intranet

Snapchat

Story

 

 

Verticaal, horizontaal of vierkant: wat heb jij nodig? Dat hangt af van het platform waarop het gepost gaat worden. Clipjesfabriek kan jou helpen om hierbij de juiste keuzes te maken. Wij denken graag met je mee om samen tot de perfecte video te komen voor jouw doelgroep. Ook geven we sociale media trainingen zodat je zelfstandig betere keuzes kunt maken!

Neem contact met ons op!

Bezig met laden
Clipjesfabriek 2022 RGB
  • info@clipjesfabriek.nl
  • 06-20396493
  • Stadhuisplein 101, 1315 XC Almere

Wij zijn een erkend leerbedrijf

Copyright © 2024 Clipjesfabriek – Professionele video’s | Video’s, animaties en fotografie | Heeft Karakter | Webpuccino®